Haluaisin tietää tapahtumapalvelu-alasta; siis toimialasta ja markkinatilanteesta ja sen kehitysnäkymistä.

Kysytty

Haluaisin tietää tapahtumapalvelu-alasta; siis toimialasta ja markkinatilanteesta ja sen kehitysnäkymistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskuksen yritystilastoista saa tarkimmillaan vain toimialan 63302 "Muu matkailua palveleva toiminta", joka sisältää hotellien- ja muiden majoitusliikkeiden huoneenvarauspalvelun ja majoitusvälityksen (esim. lomamökkien välityksen), kuntien matkailutoimistot, matkailun edistämistoiminnan, matkaoppaiden ja -johtajien toiminnan sekä erilaiset matkailun ohjelmapalvelut: luonto- ja elämysmatkailun, seikkailut, safarit yms. Ne tuskin riittävät tarkkuudeltaan tarpeisiisi, mutta Kauppa- ja teollisuusministeriö on tehnyt erillisiä Toimialaraportteja matkailun ohjelmapalveluista. Raportit saa vain Tietoenatorin maksullisesta eportti -palvelusta. Painettua julkaisua ei ole. Tilastokirjastossa on printattuna kyseisiä raportteja, myös lainattavia kappaleita löytyy avokokoelmissa. Lisäksi Tampereen yliopiston Liiketaloudellisen tutkimuskeskuksen julkaisuja -sarjassa D:9 on ilmestynyt Aallon, Laihon ja Talosen "Matkailun ohjelmapalveluyritysten myynti- ja informaatiokanavat : loppuraportti 31.8.1999".