Haluaisin tietää seuraavien nimien alkuperästä ja merkityksestä: Jerry, Ulrika, Edith, Jessica ja Jennifer

Kysytty

Haluaisin tietää seuraavien nimien alkuperästä ja merkityksestä: Jerry, Ulrika, Edith, Jessica ja Jennifer

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jerry on englantilaisella kielialueella käytetty muunnos Jeremia -nimestä. Hepreaksi nimi on Jirmeja ja merkitsee Jahve korottaa, Jahve on korkea. Jeremia on yksi Vanhan Testamentin suuria kirjaprofeettoja. Hän eli n 650-585 eKr. Suomen almanakassa nimen kreikkalainen muoto Jeremias on ollut 1705-1928 ja uudelleen v:sta 1980. Lyhentymiä ovat mm. Jere, Jeremi, Jerkko, Jero, Jermi, Jermo ja Jerri, muuntumia Jarmo ja Jorma. Jeremiaa on pidetty Vanhan Testamentin Valitusviersien kirjoittajana ja hänen nimestään on siksi muovattu kaikenlaisten valittelujen ja voivottelujen nimitys jeremiadi.

Ulrika on Ulrikin sisarnimi, joka tuli Suomessa suosituksi Kaarle XI:n tyttären Ulrika Eleonoran (1688-1741) myötä. Ulrik on lyhentymä germaanisesta nimestä Udalrich (uodal =perintötila, rich=rikas, mahtava).Suomen almanakassa nimi on ollut 1726-1889 ja 1908-1928 eri kirjoitusasuissa.

Edith (muinaisenlannin eadgith =onnellinen tai rikas +taistelu). Suomen almanakassa nimi on ollut 1883-1889 (Edit), 1890-1907 (Ediita), ja 1908-1928 (Eedit). Edith-nimellä ei Suomessa ole kirkollisia yhteyksiä, mutta katolisella kirkolla on 3 englantilaista Edith-pyhimystä. Ruotslaisessa almanakassa Edith on edelleen.

Jessica on englanninkielinen muunnos heprean Yiskah-nimestä (Jumala katsoon puoleen). Vanhassa Testamentissa Yiskah (Jiska) on Abrahamin veljan Haranin tytär. Suomessa nimi alkoi yleistyä 1960-luvulla, kun useissa suosituissa tv-sarjoissa esiintyi samannimisiä näyttelijöitä.

Jennifer on tavallinen nimi englantilaisella kielialueella. Se pohjautuu kelttiläiseen sanaan gwen, gwyn, jonka merkitys on valkoinen, kaunis, siunattu. Suomen ruotsalaisessa almanakassa nimi on ollut (30.10.) vuodesta 2000. Suomessa samana päivänä vietetään Sorjan-päivää.
Lähde: Pentti Lempiäinen Suuri etunimikirja.