Haluaisin tietää sanojen perukirja ja perunkirjoitus selityksiä. Sanat liittyvät perintöverotukseen, mutta kuinka vanhoja ne ovat ja tarkoittavatko ne perintöä.

Kysytty

Hei
Haluaisin tietää sanojen perukirja ja perunkirjoitus selityksiä. Sanat liittyvät perintöverotukseen, mutta kuinka vanhoja ne ovat ja tarkoittavatko ne perintöä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perukirjan ja perunkirjoituksen "peru" tarkoittaa perintöä, jäämistöä. Peru pohjautuu perä-sanaan, mikä tulee hyvin esille sanonnassa "olla jotakin perua", olla jotakin alkuperää. Peru on siis jotakin, joka on "peräisin" - perukirjan ja perunkirjoituksen tapauksessa vainajalta.

Perunkirjoituksella tarkoitetaan perukirjan laatimista. Perukirja on kuolleen henkilön jäämistöstä laadittu luettelo. Perunkirjoituksen tarkoituksena on selvittää kuolinpesän osakkaat sekä antaa kuva pesän varoista ja veloista vainajan kuolinhetkellä.

Ruotsin valtakunnan vuoden 1734 lain ensimmäisen suomennoksen (1759) perintökaari ei vielä tunne sanaa "perunkirjoitus". Sen sijaan käännöksestä vastannut Eerik Johan Paleen puhuu "omaisuuden ylöskirjoituksesta". Lakikielemme merkittäviin kehittäjiin kuuluvan Gustaf Cannelinin uudessa suomennoksessa, joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1865, Paleenin "ylöskirjoittamisen edun" asemesta käytetään jo ilmausta "perunkirjoitus-etu".

Lähteet:
Kielitoimiston sanakirja. 2, L-R
Nykysuomen sanakirja. 4, O-R
Suomen kielen etymologinen sanakirja. III
Koponen, Juha, Kuolinpesän osakkaan opas
Pajula, Paavo, Suomalaisen lakikielen historia pääpiirteittäin