Haluaisin Tietää ruotsalaisen Erik Sjoestedtin vuonna 1909 kirjoittaman julkaisun nimen ja muuta henkilötietoa hänestä.

Kysytty

Haluaisin Tietää ruotsalaisen Erik Sjoestedtin vuonna 1909 kirjoittaman julkaisun nimen ja muuta henkilötietoa hänestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä tämä henkilö?
Erik Valentin Sjöstedt (1866-1929) oli ruotsalainen toimittaja, joka toimi vuodesta 1888 Pariisissa ensin Dagens Nyheterin ja myöhemmin Stockholms Dagbladin kirjeenvaihtajana ja kirjoitti tuolloin myös ranskalaisiin lehtiin (mm. Le Temps, Le Figaro). Vuodesta 1909 Sjöstedt toimi Pariisissa Ruotsin ulkoministeriön tehtävissä. Hän oli naimisissa ranskalaisen kirjailijan Léonie Bernardinin kanssa.

Kirjallinen tuotanto:
Sverige kring Eiffeltornet : skizzer från verldsexpositionen och svenska kolonien i Paris (under redaktion af Erik Sjöstedt, 1889).
Svenskarne i Paris (1900).
Paris (1900).
d'Estournelles de Constant och hans verk: Den parlamentariska skiljedomspolitiken : Det skandinaviska riksdagsmannabesöket i Paris (1904).
Frankrikes ekonomiska framtid (1915).
La question des Iles d' Aland : un probléme baltique (1919).
Le secret de la sagesse française (= Frankrikes hemlighet 1922).
En bok om fransmännen (1922).

Ruotsin kansallisbibliografian mukaan Erik Sjöstedtiltä ei ilmestynyt yhtään teosta v. 1909, vaikka toimittajana hän varmasti kirjoitti tuonakin vuonna lukuisia artikkeleita eri julkaisuihin. Vuonna 1919 Sjöstedt julkaisi yllä mainitun Ahvenanmaan kysymystä käsittelevän teoksen.