Haluaisin tietää ovatko reseptit pysyneet samoina 18. painoksesta lähtien, teos on Otavan: Kotiruoka – keittokirja kotia ja koulua varten.

Kysytty

Haluaisin tietää ovatko reseptit pysyneet samoina 18. painoksesta lähtien, ehkä minun kirjani on juuri sotien jälkeen painettu. Olen kiinnostunut saamaan kirjan historiasta enemmän tietoa, varsinkin miten reseptit ovat aikojen kuluessa muuttuneet kun kirjaa uudistettiin ainakin 2008 vuoteen mennessä, kun oli 100-vuotis juhla.
Keittokirja:
Otavan: Kotiruoka – keittokirja kotia ja koulua varten. painoksia 1908 vuodesta alkaen. Minulla 18. painos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin neuvoa Otavalta ja Päivi Syrjänen vastasi näin: "Todella kiinnostava kysymys! Kirjaa on uudistettu tai päivitetty useita kertoja, ja 100-vuotisjuhlavuonna 2008 ilmestyi myös alkuperäisen Kotiruoan näköispainos. Sen jälkeen on tehty vuonna 2018 kevyempi sisällöllinen päivitys. Myös kannen väri vaihtui tuolloin muutama vuosi sitten ruskeasta mintunvihreäksi.

Tuoreimmassa uudistuksessa alun teoriaosiota ajanmukaistettiin kevyesti, ja mm. ruokaympyrä vaihtui nykymuotoiseen ruokakolmioon. Kirjaan tuli myös uusia reseptejä.

Kirjan alussa on pieni historiikki, josta selviää, että isoimmat muokkaukset on tehty 1950- ja 1960-lukujen vaihteessa sekä 1980-luvun lopussa. Vuoden 2008 uudistuksesta minulla ei ole kirjallista materiaalia. Tämä Reija Satokankaan kirjoittama 100-vuotishistoriikki julkaistiin kirjassa ensimmäisen kerran juuri tuolloin.

Itseänikin kiinnostaisi yksityiskohtaisempi tieto kirjan historiasta, mutta sellaista ei ole valmiina ainakaan Otavassa."

Kannattaa siis hankkia käsiinsä kirjan uusin painos 2018 ja perehtyä historiikkiin.

Helmet haulla löytää 1956 painoksen, 1970 ja 80 lukujen painoksen, 1990-luvun painoksen ja 2008 juhlapainoksen. Helmet

Finna haulla löytää Helmetistä puuttuvat painokset, muttei kaikkein uusinta 2018 painosta. Finna

Kirjaa kenties kannattaisi toivoa Helmet kokoelmaan? Hankintaehdotus