Otsikko
Haluaisin tietää, onko tutkimusluvan hakemisesta olemassa jokin lakipykälä tai sääntö. Tarvitaanko aina tutkimuslupa, silloinkin kun tehdään AMK-opintoihin…

Kysytty

Hei
Haluaisin tietää, onko tutkimusluvan hakemisesta olemassa jokin lakipykälä tai sääntö. Tarvitaanko aina tutkimuslupa, silloinkin kun tehdään AMK-opintoihin kuuluva opinnäyte. Tarvitaanko tutkimuslupa aina tehtäessä tutkimus mistä tahansa yhteisöstä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laissa on säännökset lääketieteellisestä tutkimuksesta. Lain mukaan tutkijan on ennen tutkimusluvan pyytämistä saatava tutkimussuunnitelmastaan myönteinen lausunto asianomaiselta eettiseltä toimikunnalta.

Muussa tutkimuksessa tutkimuslupamenettelyt vaihtelevat aloittain ja kunnittain. Opinnäytetöiden tekijät eivät voi yksinään hakea tutkimuslupaa, vaan siihen tarvitaan myös työn ohjaajan tai laitoksen johtajan hyväksyntä. (Tutkimus ja sen raportointi, 1992, s. 32) Kouluissa tutkimuslupaan tarvitaan koulutuslautakunnan suostumus, ja se edellyttää tutkimussuunnitelman esittämistä(Hirsjärvi, Sirkka: Tutki ja kirjoita, 2000, s. 159). Tutkimusluvan myöntämisestä voi olla säännökset esim. kunnallisissa johtosäännöissä.

Tutkimusluvan pyytäminen kuuluu tutkimuksen etiikkaan. Selvitä tutkimasi yhteisön tutkimuslupakäytäntö, vaikkei siitä kirjattua sääntöä löytyisikään.