Otsikko
Haluaisin tietää onko Phoebus-kartelli ollut oikeasti olemassa ja pyrkikö kartelli lyhentämään hehkulamppujen käyttöikää myynnin lisäämiseksi?

Kysytty

Hei

Haluaisin tietää onko Phoebus-kartelli ollut oikeasti olemassa ja pyrkikö kartelli lyhentämään hehkulamppujen käyttöikää myynnin lisäämiseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta ei kovin paljon kirjallista materiaalia löytynyt. Englanninkielisessä Wikipediassa on artikkeli Phoebus-kartellista. Jutun yhteydessä mainitaan myös muutamia netistä luettavia lähteitä ja kirja Antitrust and the formation of the postwar world By Wyatt C. Wells. Kyseistä kirjaa näyttää olevan Helsingin yliopiston kirjastossa yksi kappale.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

Yle on myös esittänyt dokumentin Hekulamppuhuijaus, joka näkyy löytyvän YouTubesta.
http://www.youtube.com/watch?v=9y_YT_DfOkg

Lisää sivustoja netistä löytyy mm. termeillä hehkulamppuhuijaus ja light bulb conspiracy.

1 ääntä

Kommentit

Kartelli on ollut olemassa, ja hehkulamppujen käyttöiät todellakin standardoitiin. On kuitenkin kyseenalaista, voidaanko puhua varsinaisesta "huijauksesta". 1000 tuntia on varsin sopiva kompromissi hehkulampun käyttöiän ja energiatehokkuuden suhteen. On mahdollista (ja näin on tehtykin) valmistaa pitempi-ikäisiä lamppuja, mutta ne eivät sitten juuri valaise vaan niiden käyttämä teho menee lämpöenergiaksi. Korkeintaan voitaisiin sanoa että Phoebus-kartelli vähensi kuluttajalle saatavilla olevia valintoja.

Henkulampusta menee aina suurin osa lämmöksi !
Oliko se n.95%

Phoebus kartelliin liittyen olen vastedes saanut luettavaksi ruotsalaisen osuustoimintamiehen Anders Hedbergin teoksen suomennoksen "Sähkölamppukartelli maailmaa vallouttamassa". Esipuheessa kerrotaan teos julkaistun englanniksi pohjoismaisten kielien lisäksi. Teos liittyy yhteispohjoismaiseksi aiottuun osuustoiminnallisen Konsum Förbundetin toimesta v. 1928 Tukholmaan perustettuun Luma hehkulampputehtaaseen. Käännöksessä, jonka on julkaissut Pellervo -Seura vuonna 1933 ei ole esitetty tietoja alkuteoksesta eikä myöskään suomennoksen tekijästä.