Haluaisin tietää onko mahdollista lainata verkkokirjoja ulkomaille . Asun Ruotsissa ja haluaisin mieltäni kuunnella suomenkielisiä kirjoja. Kuinka voisin…

Kysytty

Hej.
Haluaisin tietää onko mahdollista lainata verkkokirjoja ulkomaille . Asun Ruotsissa ja haluaisin mieltäni kuunnella suomenkielisiä kirjoja.
Kuinka voisin kirjautua asiakkaaksi jos ei ole suomalaisia henkilötunnuksia.
Med vänlig hälsning,
Sirpa Lamminpää

Vastaus

Vastattu

Suomalaiset kirjastot tarjoavat e-kirjoja kaikille asiakkailleen. Aineistoa voi käyttää missä tahansa, mutta käyttö edellyttää kirjastokorttia ja siihen liittyvää pin-koodia. Määräaikaisen kirjastokortin voi esimerkiksi pääkaupunkiseudulla saada myös ilman suomalaista henkilötunnusta, jos hakijalla on Suomessa osoite. Korttia ei voi kuitenkaan tilata etänä vaan kortti täytyy noutaa jostakin pääkaupunkiseudun kirjastosta. Siksi kirjastojen suomalaisten kirjastojen e-kirjatarjonta sopii huonosti pysyvästi ulkomailla asuville. Jos vietätte Suomessa esimerkiksi loma-aikoja, kirjastokortin voi toki hankkia.

Yleisradion Areena tarjoaa ajankohtaisohjelmien lisäksi myös paljon äänikirjoja ja kuunnelmia. Suurinta osaa aineistosta, voi käyttää myös ulkomailla. Osa ohjelmista on sopimussyistä kuitenkin rajattu kuulumaan vain Suomessa tai Suomessa asuville henkilöille.  Yleisradion laajaan valikoimaan kannattaa silti tutustua.

Kuunnelmat ja äänikirjat | Audio Areena (yle.fi)

Joitakin suomenkielisiä äänikirjoja on vapaasti kuunneltavissa Elisa Kirjan  Ilmaiset klassikot -palvelun kautta.

Ilmaiset klassikot - Elisa Kirja

Jos asutte Tukholman alueella tai käytte siellä joskus, voitte hankkia kirjastokortin Tukholman Suomi-instituutin kirjastoon. Kirjasto palvelee kaikkia Ruotsissa asuvia ja sillä on myös e-kirjasto, jonka kokoelmiin kuuluu myös suomenkielisiä äänikirjoja. Kun kirjastokortin on kerran hankkinut, sähköisiä äänikirjoja voi kuunnella missä tahansa.

Suomen Instituutin kirjasto : Kirjasto - Finlandsinstitutet

Suomenkielisiä äänikirjoja kannattaa kysellä myös omasta kirjastosta Ruotsista.