Haluaisin tietää onko Kruunuhaan keskikoulun (Mariankatu 11, Hki) historiasta/vaiheista tehty minkäänlaista julkaisua, ja jos on, niin minkäniminen teos ja…

Kysytty

Haluaisin tietää onko Kruunuhaan keskikoulun (Mariankatu 11, Hki) historiasta/vaiheista tehty minkäänlaista julkaisua, ja jos on, niin minkäniminen teos ja kuka on tekijä. Itse rakennuksesta tietoa saa, mutta en ole löytänyt koulusta tai muusta ennen koulua tapahtuneesta mitään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kruunuhaan keskikoulun historiaan liittyen on tehty ainakin seuraavat teokset:

Mertanen, Raili: "Helsingin III suomalainen tyttökoulu ja Kruunuhaan keskikoulu vuosina 1929-1971". 1988. Pro gradu -työ, Suomen ja Skandinavian historia, Helsingin yliopisto.

Ohvo, Vieno: "Kruununhaan yläaste 1905-1995". Helsinki 1995.

4 ääntä

Kommentit

Tuo Kruununhaan yläastetta koskeva teos taitaa käsitellä Snellmaninkadun koulua (KRYK). Kruununhaan keskikoulu siirtyi 1971 aikana Laajasaloon ja tilat siirtyivät remontin jälkeen Helsingin yliopiston käyttöön. Raili Mertanen oli muistaakseni jo Kruununhaassa koulun opettajakuntaa ja siirtyi koulun mukana lehtoriksi Laajasaloon.