Haluaisin tietää Nita, Nora ja Jesse -nimien merkityksen. Mistä nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Hei!
Haluaisin tietää Nita, Nora ja Jesse -nimien merkityksen. Mistä nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsalaisen almanakan Nora ja suomalaisen Noora ovat lyhentymä Eleono(o)rasta. Eleonora on alkuaan arabian Ellinor, joka tarkoittaa "Jumala on valoni". Nimen toivat Espanjaan ilmeisesti maurit 1000-1100-luvulla. Sieltä se levisi Ranskaan (Aliénor) ja edelleen Englantiin. Suomessa Eleonooraa on käytetty kaikkialla muualla paitsi Karjalassa. Tavallisimmat lyhentymät Eleonoorasta ovat Noora, Nuura ja Elli.

Eeva Riihosen kirjan Mikä lapselle nimeksi mukaan Jesse on alkuaan hebreaa ja merkitsee "Jumala on olemassa". Kustaa Vilkunan Etunimet-kirjassa kerrotaan Jesse-nimen alkaneen yleistyä Suomessa 1970-luvulla todennäköisimmin amerikkalaisesta vaikutuksesta.

Nita-nimestä löytyy tietoa seuraavalta sivustolta:

http://www.etunimet.net/nimipaiva.html

Sen mukaan Nita on johdettu Anita-nimestä. Vilkunan kirja kertoo Anitan olleen muotinimi 1940- ja 1950-luvuilla, mutta suomenkielisessä almanakassa se on kuitenkin ollut vasta vuodesta 1973. Harvinaisempi muoto Anitta sen sijaan on ollut almanakassa vuodesta 1950. Anitta on espanjalainen hellittelymuoto Anna-nimestä. Puhuttelumuotoja Anittalle ovat mm. Ani, Nitta ja Niitta.

Lähteet: Riihonen: Mikä lapselle nimeksi (Tammi, 1992)
Vilkuna: Etunimet, 4. uud. laitos (Otava, 2005)

2 ääntä

Kommentit

Haluaisin tietää Martti nimen merkityksen .