Otsikko
Haluaisin tietää nimestä Esa mahdollisimman paljon.

Kysytty

Haluaisin tietää nimestä Esa mahdollisimman paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusi suomalainen nimikirja (Otava 1988/Kustaa Vilkuna) kertoo Esa-nimestä näin:

6.7. (1929-) Kansanvalistusseuran kalenterissa 1883, on vanha lyhentymä raamatullisesta nimestä Esaias (Jesaja). Myös Eesauta on paikoin kutsuttu Esaksi, samoin Eskoa (Eskil). Lyhyt naseva Esa oli 1975 alle 15-vuotiaide poikien etunimitilastossa 23. sijalla ja 1984 35.sijalla.

Esaias-nimestä taas kerrotaan samassa lähteessä seuraavaa:
6.7. vuodesta 1708 (1705 21.2.) kreikkalainen vastine heprean nimelle Jesaja, joka on tulkittu mm. ”Jahven pelastus”, ”Profeettain kuningas”. Jesaja ilmoitti jo 740-700 e.Kr. kauneimmin ja selvimmin tulevasta Messiaasta. Ikivanha raamatullinen nimi on ollut ahkerassa käytössä joka puolella maatamme. Yleisin puhuttelumuoto on almanakkaankin otettu Esa.

Eero Kiviniemen kirjasta Rakkaan lapsen monet nimet ilmenee sellainen tieto, että nimi Esa esiintyy ensimmäisenä etunimenä 90 %:ssa tutkimusaineistosta ja on yleisin Lapin läänissä ja vuosina 1950-1965. Saman tekijän kirjasta Suomalaiset etunimet ilmenee, että nimi Esa on ollut käytössä Sjömanin kalenterissa jo v. 1864.