Haluaisin tietää nimen Adeliina alkuperästä ja milloin Adeliina voi viettää nimipäiväänsä? Kiitos.

Kysytty

Haluaisin tietää nimen Adeliina alkuperästä ja milloin Adeliina voi viettää nimipäiväänsä? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adelina tai Adeliina ovat Adele -nimen kansanomaisia muunnoksia. Adelen kantanimi on Adelheid, joka merkitsee jalosäätyistä tai jalomielistä kaunotarta (saks.), ja on useiden saksalaisten tai ranskalaisten pyhimysten nimi. Suomen ruotsinkielisessä almanakassa Adele viettää nimpäiviä 16.12., suomalaisessa almanakassa se oli v. 1908-28 samana päivänä. Tiedot teoksesta Lempiäinen: Suuri etunimikirja.