Haluaisin tietää mitkä teokset on suomennettu amerikkalaisilta kirjailijoilta Frank G. Slaughter ja Louis Bromfield? Onko Internetissä sivustoa, jolta löytyisi…

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää mitkä teokset on suomennettu amerikkalaisilta kirjailijoilta Frank G. Slaughter ja Louis Bromfield? Onko Internetissä sivustoa, jolta löytyisi yleensäkin tietoja ulkomaisten kirjailijoiden suomennetuista teoksista? Hyvästä sivustostanne kiittäen ja tervehtien Ahkera Lukija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fennica-tietokanta osoitteessa https://fennica.linneanet.fi sisältää periaatteessa kaiken suomeksi ilmestyneen kirjallisuuden perustiedot. Sieltä kannattaa katsoa, jos kiinnostaa tietää, mitä kirjoja joltakin tietyltä kirjailijalta on suomennettu.

Fennican mukaan Frank G. Slaughterin tuotannosta on suomennettu seuraavat kirjat:

Elämä on pelastettava (1950)
Elämän malja (1956)
Floridan valtiatar (1963)
Hellät kädet (1954)
Huomispäivän ihme (1976)
Kiitän sinua elämästäni (1951)
Kirurgin omatunto (1972)
Kiusausten saari (1969)
Kruunu ja risti (1970)
Kukkiva orjantappura (1959)
Kulkutauti (1961)
Kultainen saari (1962)
Lentolääkäri (1961)
Liekehtivä maa (1958)
Lorena (1960)
Lähtölaskenta (1971)
Lääkäri vaarallisella tiellä (1984)
Lääkärien vaimot (1968)
Lääkärikongressi (1973)
Lääkärin taistelu (1967)
Lääkärin tulikoe (1965)
Lääkärin tyttäret (1982)
Lääkärin valinta (1970)
Lääkärin voitto (1978)
Me palvelemme elämää (1949)
Miekka ja veitsi (1960)
Pako (1957)
Päivänkoitto (1958)
Rintamalääkäri (1953)
Suuri sairaala (1955)
Suurin rakkaus (1986)
Suurkaupungin lääkäri (1955)
Vaarojen rannikko (1964)
Valkeat sisaret (1975)
Vedenneito (1964)
Velvollisuus ja rakkaus (1952)

Louis Bromfield suomennettu tuotanto on puolestaan seuraava:

Bombayn yö (1951)
Joki tulvii (1947)
Kaksikymmentäneljä tuntia (1955)
Kesytön maa (1950)
Mister Smith (1953)
Mutta Liha on heikko (1952)
Näin piti käydä (1948)
Rouva Parkington (1949)
Sateet tulivat 1–2 (1940)
Varhainen syksy (1934)

Fennica on pelkkä tietokanta, joten sieltä ei löydy kovinkaan paljon tietoa kirjojen sisällöistä tai niiden kirjoittajista. Sen sijaan osoitteesta http://www.kirjasampo.fi löytyvään Kirjasampoon pyritään saamaan kuvailevaakin aineistoa. Vielä toistaiseksi sieltä ei löydy kuvauksia läheskään kaikista kirjoista, mutta aika monista kirjoista on saatavilla sentään asiasanoja, jotka valottavat kirjan sisältöä. Toivottavasti tulevaisuudessa Kirjasampo voisi tarjota yhä enemmän tietoa alati kasvavasta suomenkielisten kirjojen joukosta.

Yleisesti ottaen ulkomaalaisten kirjailijoiden teoksista löytyy usein eniten tietoa näiden suomenkielisten kustantajien sivuilta. Se koskee toki lähinnä uudempia kirjailijoita, sillä joskus kymmeniä vuosia sitten kustannettujen teosten tietoja ei juuri kustantamojen sivuilla ole. Vanhoista kirjoista tuppaa noin yleisesti ottaen olevan paljon vähemmän tietoja kuin uusista, mutta Goolge-haku kirjan nimellä voi antaa joitakin viittauksia. Usein tosin nekin johtavat vain myyntisivuille, joissa jotakin vanhaa kirjaa kaupataan, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Joku vanhoista kirjoista pitävä on saattanut kirjoittaa jotakin teoksesta vaikkapa blogiinsa.