Haluaisin tietää, miten kirjojen luokittelu ja arkistointi käytännössä tapahtuu. Onko hyllyjen päädyssä osaston nimi ja hyllyssä rivien alareunassa luokka?…

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää, miten kirjojen luokittelu ja arkistointi käytännössä tapahtuu. Onko hyllyjen päädyssä osaston nimi ja hyllyssä rivien alareunassa luokka? Ilmaisetteko luokan pelkkänä numerona vai onko sillä myös nimi? Tarvitsisin tiedon edistääkseni tehtävääni työpaikallani joten olisin erittäin kiitollinen nopeasta vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjojen luokittelulla pyritään kuvamaan teoksen sisältöä, lisäksi sisältöä kuvataan usein asiasanoilla. Bibliografiset tiedot (mm. tekijät, nimeke, julkaisutiedot, ulkoasutiedot, ISBN) kirjaston kokoelmiin kuuluvasta materiaalista tallennetaan kokoelmaluetteloihin, nykyisin atk-tietokannoiksi (aiemmin "kortistot"), luokat ja asiasanat ilmaisevat teoksen sisällön luetteloissa. Erilaisia kirjastotietokantaohjelmia on myynnissä. Suomalaisia luettelointisääntöjä on Helsingin kaupunginkirjastossa vain käsikirjastokappaleina.
Useimmat Suomen yleiset kirjastot käyttävät luokituksenaan Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää YKL, jonka verkkoversio on osoitteessa http://ykl.kirjastot.fi/ykl.py. Tieteellisissä kirjastoissa on yleisesti käytössä Yleinen kymmenluokitus UDK, jonka suppea versio löytyy osoitteesta http://www.tt-tietopalvelut.fi/minttu/kannat/udk_txt.htm. Monissa pienissä erikoiskirjastoissa on käytössä myös itse laadittuja luokituksia, jotka soveltuvat paremmin omiin tarpeisiin. Yleinen suomalainen asiasanasto löytyy osoitteesta http://vesa.lib.helsinki.fi/.
Se miten kirjat järjestetään hyllyyn riippuu siitä, mikä on tarkoituksenmukaista. Hyllyjärjestyksenä voi käyttää kirjojen luokitusjärjestelmää, joko täydellisenä tai karkeampana. Hyllyjärjestys voi myös olla luokituksesta poikkeva, ääriesimerkki on juokseva numerointijärjestys. Hyllynpääty- ja reunaopasteissa kannattanee myös harkita sitä, mikä on käyttäjäystävällisintä.