Haluaisin tietää miten ja mihin aikaan vuodesta luumupuu kannattaa kaataa, jotta vältytään saamasta juurivesoja.

Kysytty

Haluaisin tietää miten ja mihin aikaan vuodesta luumupuu kannattaa kaataa, jotta vältytään saamasta juurivesoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puutarhakirjoista ei löytynyt vastausta siihen, kuinka juuriversojen kasvu voidaan estää luumupuun kaadon jälkeen. Toimituksemme kääntyi Puutarhaliiton asiantuntijan puoleen. Hänen mukaansa juuriversojen kasvua ei pysty estämään, oli puun kaatamisajankohta mikä tahansa.

Juuriversoja kasvaa kuitenkin vähiten, jos puu kaadetaan keskikesällä. Tällöin puu on käyttänyt juuriston hiilihydraattivarantoja uusien lehtien ja vuosikasvainten kasvattamiseen, mutta yhteyttämistuotteita ei ole vielä palautunut takaisin juuristoon. Asiantuntijamme mukaan juuriversoista pääsee mm.sivelemällä niitä glyfosaattivalmisteilla ohjeiden mukaan.