Haluaisin tietää mitä tiitto tarkoittaa? Samoin kuusaa? Molemmat esiintyvät paikan niminä Haapajärvellä mutta onko niillä muuta merkitystä?

Kysytty

Hei. Haluaisin tietää mitä tiitto tarkoittaa? Samoin kuusaa? Molemmat esiintyvät paikan niminä Haapajärvellä mutta onko niillä muuta merkitystä?

Vastaus

Vastattu

Tiitto on tullut Haapajärven paikannimiin sukunimestä Tiitto ja Tiiton talosta, joista löytyy mainintoja jo 1500-luvulta. Tiitto-nimen on selitetty olevan joko kansankielinen muoto latinan Titukseen (kreikassa Titos) palautuvasta nimestä Tiitus tai samaa kielellistä juurta kuin Tiitinen, jonka taustalla on alasaksalainen Diet-pesye.

Kuusaa- ja Kuusa-nimet tulevat Kaakkois-Suomen ja Etelä-Savon murteissa tunnetuista kuusta merkitsevistä sanoista kuusas ja kuusa.

Lähteet:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet
Suomalainen paikannimikirja