Haluaisin tietää, mitä tapahtui lapsinäyttelijä Ilse Erkkilälle? Hän esiintyi tietojeni mukaan vain yhdessä elokuvassa, joka oli Asessorin naishuolet (1937)…

Kysytty

Haluaisin tietää, mitä tapahtui lapsinäyttelijä Ilse Erkkilälle? Hän esiintyi tietojeni mukaan vain yhdessä elokuvassa, joka oli Asessorin naishuolet (1937). Sen jälkeen hänestä ei kuultu mitään. Voisiko hän yhä olla elossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilse Erkkilän elokuvaura näyttäisi jääneen vain yhteen sivurooliin tuossa Asessorin naishuolet -elokuvassa, sillä Elonet osoitteessa http://www.elonet.fi ei listaa muita.

Elokuva-aitta-lehden numerossa 13–14/1940 on juttu lapsinäyttelijöistä. Siinä on myös pieni pätkä Ilse Erkkilästä. Jutussa kerrotaan, että Erkkilä päätyi elokuvaan, koska hänen isänsä harrasti keilausta, kuten myös SF:n johtaja TJ Särkkä. TJ Särkkä törmäsi siellä Ilse Erkkilään ja pyysi hänet koekuvaukseen, joka lehden mukaan ”onnistui melkeinpä yli odotusten”. Ilse Erkkilän mainitaan olevan tavallinen koulutyttö, joka ei haaveile elokuvaurasta, vaan aikoo käydä koulun loppuun ja valita ”aivan tavallisen käytännön alan”.

Löysin Ilsen ja hänen sisarensa Iriksen vanhasta osoiteluettelosta, ja sieltä kävi ilmi, että he ovat asuneet samassa osoitteessa kuin liikemies ja insinööri Emil Erkkilä, joka osoittautui heidän isäkseen. ”Diplomi-insinöörit ja arkkitehdit 1965” antaa henkilötietoja Emil Erkkilästä ja kertoo, että Ilse Erkkilä oli syntynyt 1922, joten hän ei ollut enää vuonna 1937 mikään pikkulapsi vaan noin 15-vuotias. Kirja kertoo myös sen, että hän oli vuonna 1965 jo kuollut, mutta kuolinvuotta ei mainita. Tarkempia tietoja hänen elämänvaiheistaan ei löytynyt, eikä laajempi selvittäminen ole mahdollista tämän puitteissa.