Otsikko
Haluaisin tietää mistä saisin tietoa osakeyhtiölain mukaiseen vahingonkorvausvastuuseen ja rikosvastuuseen ?

Kysytty

Haluaisin tietää mistä saisin tietoa osakeyhtiölain mukaiseen vahingonkorvausvastuuseen ja rikosvastuuseen ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiasanoilla osakeyhtiöt ja vahingonkorvaus tai asiasanoilla osakeyhtiöt ja rikokset löytyy aineistotietokannasta (http://kirjasto.lahti.fi) viitteitä, joista aihettasi parhaiten selvittävät kirjat:
- Koski : Osakeyhtiölaki selityksin II (2000)
- Rapakko: Osakeyhtiön johdon huolellisuusvelvoite kehittyneillä pääomamarkkinoilla (1989)
- Salminen: Velallisen rikos (1998)
- Savela: Vahingonkorvaus osakeyhtiössä (1999)

Myös yleisissä osakeyhtiöitä käsittelevissä kirjoissa selvitetään vahingonkorvausvelvollisuutta.
- Norri: Osakeyhtiö : käytännön käsikirja (1997)
- Uusi osakeyhtiölaki - ja mitä se on käytännössä (1997)
- Osakeyhtiölaki = Lag om aktiebolag (1999)

Opinnäytteitä mm.
- Hyyryläinen, Tomi: Tilintarkastajan ja osakeyhtiön johdon vahingonkorvausvastuu, HKKK, 1998
- Palimo, Ari: Osakeyhtiön selvitystilauhka, tilinpäätösarvostus ja selvitystilalaskelma, HKKK 1995

Artikkeleita mm.
- Defensor legis 1999 ; 6 ; 956-987 (Osakeyhtiön vahingonkorvausvastuu ja identifikaatio 1)
- Defensor legis 2000 ; 1 ; 3-35 (Osakeyhtiön vahingonkorvausvastuu ja identifikaatio 2)
- Lakimies 1994 ; 8 ; 1021-1056 (Johtajan ja tilintarkastajan vahingonkorvausvastuusta osakeyhtiössä)
- Teollisuusvakuutus 1993 ; 2 ; 14-15

Oikeustapauksia asiasta voi hakea itse Valtion säädöstietopankista Finlexistä (http://www.finlex.fi).
- oikeuskäytäntö - korkein oikeus
- hakusanoina voit käyttää esim. osakeyht* ja vahingonkorv* (hakutermien yhdistäminen sanalla ja,
katkaisumerkkinä *)

Otathan huomioon että edellä mainittujen viitteiden sisältämä tieto ei välttämättä ole tämänhetkisen
lainsäädännön mukainen. Voimassa olevat säädökset ovat haettavissa Finlexin lainsäädäntö osuudesta.