Haluaisin tietää, mistä löytyisi tietoa elämän synnystä maapallolla? Eli miten kemialliset aineet muuttuivat geneettistä informaatiota tallentaviksi ja itseään…

Kysytty

Haluaisin tietää, mistä löytyisi tietoa elämän synnystä maapallolla? Eli miten kemialliset aineet muuttuivat geneettistä informaatiota tallentaviksi ja itseään kopioiksi molekyyleiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta on suomennettu varsin paljon viime vuosina, joten suomenkielistä luettavaa löytyy runsaasti.

Adams, Fred: Elämää multiversumissa (Like, 2004)
Bryson, Bill: Lyhyt historia lähes kaikesta (WSOY 2005)
Ganten, Detlev: Luonto, tiede ja elämä : kaikki, mitä tulee tietää (Ajatus 2007)
Krauss, Lawrence M.: Atomi : matka maailmankaikkeuden alusta elämän syntyyn ja siitä edelleen (Terra cognita, 2002)
Ward, Peter D.: Tuntematon elämä : vieraan elämän synteesi ja Nasan tutkimukset maanulkoisesta elämästä (Ursa 2006)

Lehtiartikkeleita:

Palmgren, Gorm: Elämän aineksia avaruudesta (Tieteen kuvalehti 5/2007)
Palmgren, Gorm: Elämän resepti : kaikki ainekset tiedossa - tekotapa tuntematon (Tieteen kuvalehti 13/2005)
Portin, Petter: Elämän synnyn ongelman ratkaisua lähestytään (Turun sanomat 31.8.2006)
Rytkönen, Kalle: Elämän alkuliemestä tuli rna:ta (Helsingin sanomat 25.10.2005)