Haluaisin tietää millaista oli 1950-luvun alun seurustelu ja rakkauselämä Suomessa. Voisitteko ystävällisesti suositella minulla muutamia kirjoja, joita minun…

Kysytty

Hei,

haluaisin tietää millaista oli 1950-luvun alun seurustelu ja rakkauselämä Suomessa. Voisitteko ystävällisesti suositella minulla muutamia kirjoja, joita minun kannattaisi lukea, romaanit ja miksei myös tietopuolinenkin kirja, jos sellaista on olemassa.

Kiitos paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Listani teoksia löytyy Hämeenlinnan seudun kirjastojen kokoelmista. Suosituksissa on kaunokirjallisuutena ilmestyneitä romaaneja, paitsi listan kaksi ensimmäistä. Asiasanoista saa hiukan kuvaa teoksen painotuksista, esimerkiksi tapahtumapaikoista, hahmojen ammateista, ja niin edelleen. Valitettavasti tapahtuma-aikaa voi asiasanojen perusteella paikantaa 1950-luvun alkuun vain Enni Mustosen teoksen tapauksessa. Lista ei ole missään tärkeys- tai aakkosjärjestyksessä. Mukana on niin tunnettuja kuin vähemmän tunnettuja kirjailijoita.

Haavio, Katarina: 50-luvun tytöt - Päiväkirjat 1951-1956
Asiasanat: nuorisokulttuuri ; päiväkirjat ; elämäntapa : tytöt : 1950-luku

Vainio-Korhonen, Kirsi: Lemmen ilot ja sydämen salat – suomalaisen rakkauden historiaa
Asiasanat: rakkaus : historia : Suomi ; avioliitto ; parisuhde ; rakkaussuhde ; seksuaalisuus : moraali : historia ; sukupuolielämä ; seksuaalinen käyttäytyminen : normit : historia ; seksuaaliset vähemmistöt ; kulttuurihistoria

Laurila, Leo: Viimeisestä talosta
Asiasanat: maaseuturomaanit ; kehitysromaanit ; kansankuvaus ; maaseutukulttuuri ; köyhyys ; lapsuus ; nuoruus ; aikuistuminen ; juopottelu ; salapoltto ; koulunkäynti ; kiusaaminen ; maanviljely : koneistuminen ; kielletty rakkaus ; seurustelu : nuoret ; tapakulttuuri : maaseutu ; maaseutuväestö ; isännät ; emännät ; syrjäseudut ; kylät : Suomi : 1950-luku : 1960-luku ; esikoisteokset

Nerg, Lauri: Poikia ja valurautaa
Asiasanat: elämäkertaromaanit ; opiskelijaelämä : 1940-luku : 1950-luku ; ammattikoulutus : valimoteollisuus ; työelämä : valimot : 1940-luku : 1950-luku ; opintomatkat : valimot ; nuoruus : sodanjälkeinen aika ; seurustelu : nuoret aikuiset : 1940-luku : 1950-luku ; opiskelijat : oppisopimuskoulutus ; valimot : Jyväskylä ; Rautpohjan valimo ; kaupungit : Jyväskylä

Kälkäjä, Mirjam: Pilvenpitelijät – naisenpuolia asutustiloilla
Asiasanat: aikakausiromaanit ; maaseuturomaanit ; historialliset romaanit ; arkielämä : maaseutu : 1940-luku : 1950-luku ; uudisraivaus : asutustilat : evakot ; kotityö : naiset : lapset ; yhteisöllisyys : kylät ; köyhyys ; yhteiselämä : sukupolvet ; ikävä : kotiseutu : Petsamo ; sota : vaikutukset ; iltamat ; seurustelu : nuoret ; parisuhde ; siirtoväki : Petsamo ; lapsiperheet ; isovanhemmat ; kylät : Tervola : Vaaranperä

Meri, Veijo: Jääkiekkoilijan kesä
Asiasanat: aikakausiromaanit : 1950-luku ; psykologiset romaanit ; rakastuminen ; seksuaalisuus ; nuoret aikuiset : miehet ; jääkiekkoilijat ; pikkukaupungit ; kesä : 1954

Hämäläinen, Helvi: Raakileet
Asiasanat: aikakausiromaanit ; kehitysromaanit ; postuumit teokset ; ideologiat ; ihannointi : natsit ; ylemmyydentunne ; sukupolvien välinen kuilu ; isättömyys ; seksuaalisuus ; mieheys ; äidit : pojat ; kaupungit : Helsinki : 1950-luku ; sodanjälkeinen aika

Kettunen, Ulla: Onnea rakkaalle Almalle
Asiasanat: rakkausromaanit ; rakastuminen ; sairastuminen : syöpätaudit ; melanooma ; opettajat ; kyläkoulut : Pusikko : 1950-luku

Kinnunen, Tommi: Lopotti
Asiasanat: kaunokirjallisuus : suomenkielinen kirjallisuus ; romaanit ; kehitysromaanit ; psykologiset romaanit ; ajankuvaus : Suomi : 1950-luku ; elämänmuutokset : lapsuus ; ikävä : koti ; selviytyminen : suurkaupungit ; rakkaussuhde : vammaiset ; sivullisuus ; tutustuminen : pojat : tädit ; tytöt ; sukupolvet : sukulaiset ; sisäoppilaitokset : sokeat ; kaupungit : Helsinki ; aikatasot : 1940-luku : 1990-luku

Keitaanpää, Liisa: Sotakorvaustyttö
Asiasanat: aikakausiromaanit ; kehityskertomukset ; omaelämäkerrallisuus ; historialliset romaanit : sodanjälkeinen aika ; arkielämä : maaseutu : Satakunta : 1940-luku : 1950-luku ; sodat : toinen maailmansota ; jälleenrakentaminen : Suomi : 1940-1950-luku ; sotakorvaukset ; yhteiskunnallinen muutos : Suomi : 1950-luku ; lapsuus : muistot ; koulutus : tytöt ; seurustelu ; pettymys : rakkaus ; identiteetti : etsintä : nuoret aikuiset ; aikuistuminen : naiset ; opiskelijaelämä : yliopistot : Turku : 1950-luku

Tossavainen, Jouni: Koulu – otteita nuoren opettajan päiväkirjasta
Asiasanat: psykologiset romaanit ; kirjoittaminen : päiväkirjat ; koulunkäynti : maaseutu : 1950-luku ; arkielämä : sodanjälkeinen aika ; rakkaus : ristiriidat ; kolmiodraama ; sukupuolimoraali ; juoruilu : maaseutuväestö ; opettajat ; kylät : Kotaneva

Vartio, Marja-Liisa: Se on sitten kevät
Asiasanat: rakkausromaanit ; maaseuturomaanit ; modernismi : 1950-luku ; rakkaussuhde ; arkielämä ; kuolema : naiset ; hautajaiset : valmistelu ; karjakot

Köngäs, Heidi: Vieras mies
Asiasanat: psykologiset romaanit ; rakkausromaanit ; monologit ; kielletty rakkaus ; rakkaussuhde : ikäero ; sivullisuus ; vammaisuus ; seksuaalinen identiteetti ; ruumiillisuus ; valokuvaus ; tarkkailijat ; valokuvaajat ; pikkukaupungit ; kaupungit;Raahe : 1950 ; sodanjälkeinen aika : 1950-luku

Mustonen, Enni: Metsäkukkia asvaltilla
Asiasanat: aikakausiromaanit ; rakkausromaanit ; aikuistuminen : tytöt ; elämänkoulu ; sosiaalinen kerrostuneisuus ; luokkaerot : Suomi : 1950-luku ; rakkaus ; mustasukkaisuus ; köyhyys ; olympialaiset : Helsinki : 1952 ; historia : Unkari : 1956 ; opiskelijat ; ompelijat ; unkarilaiset ; kaupungit : Helsinki : 1950-luku ; kartanot : Koskivuori ; huvipuistot

Kinnunen, Raimo J.: Linnunitkupuu
Asiasanat: rakkausromaanit ; aikakausiromaanit ; kolmiodraama ; opettajat : kansakoulu ; kirjailijat ; poliitikot ; kyläkoulut ; kaupungit : Oulu : 1940-1950-luku ; maaseutu : Häme : Kokkoniemi : 1950-luku ; sodanjälkeinen aika

Hämäläinen, Helvi: Uusi Aadam
Asiasanat: pienoisromaanit ; aikakausiromaanit ; luonnonkuvaus : Helsinki ; tragediat ; arvot : Suomi : 1950-luku ; ihmiskuva ; moraali ; teeskentely ; rakkaudettomuus ; tunteettomuus ; aistillisuus ; irrallisuus : nuoret ; kasvatus : rationaalisuus ; rakkaussuhde : ikäero ; aviorikokset ; ihanteet : nuoruus ; häpeä ; itsemurha ; sijaisvanhemmat : sisarukset ; keski-ikäiset ; murrosikäiset ; ottolapset ; sotaorvot ; sivistyneistö ; kaupungit : Helsinki : 1950-luku ; kesä

Joenpelto, Eeva: Missä lintuset laulaa (1957)
Asiasanat: rakkausromaanit ; naisen asema ; maaseutu : perhe-elämä : Lohja : 1950-luku ; rakkausromaanit : naisen asema : avioliitto : Lohja : 1950-luku ; maaseutu : perhe-elämä

Holappa, Pentti: Ystävän muotokuva
Asiasanat: elämäkertaromaanit ; avainromaanit ; taiteilijaromaanit ; homoseksuaalisuus ; seksuaalisuus : nuoruus ; erotiikka ; minäkuva ; itsetuntemus ; narsismi ; taiteellinen lahjakkuus ; parisuhde : miehet ; yhteiselämä ; maalaustaide ; maailmankuva : yhteiskuntakritiikki ; elämänfilosofia ; taiteilijat ; kirjailijat ; mesenaatit ; kaupungit : Helsinki : 1950- ; homoerotiikka

Varis, Tuula-Liina: Rakas
Asiasanat: psykologiset romaanit ; naiskirjallisuus ; elämänkaari : naiset ; alemmuudentunne ; naisen asema : parisuhde ; nuoruus : Suomi : 1950-luku : 1960-luku ; rakkaudenkaipuu ; alistus ; ikuinen rakkaus : muistot ; orvot

0 ääntä

Kommentit

Muista myös nämä Faktat: Rakkaus kokonaisuudessaan oli arvossa, myös haaveet, romantiikka, rakkauskirjeet, päiväkirjoihin kirjoittelu, musiikki, treffit, koulutanssiaiset, seurustelu, käsi kädessä käveleminen, suudelmat.
Avioseksi oli yleisin tapa harjoittaa seksiä. Seksiä jaksettiin odottaa. Lapset olivat lapsia. Siitä kertovat tilastot selvää kieltään (esim. Sievers & Koskelainen & Leppo)
Tytöt olivat kokemattomia pitkään.
Ikä ensimmäisen yhdynnän aikana. Sievers & Koskelainen & Leppo: Suomalaisten sukupuolielämä. 1974, sivu 235 :

1942-46 syntyneet:
alle 13 vuotta 0 prosenttia
14 vuotta 0 prosenttia
15 vuotta 3 prosenttia
16 vuotta 8 prosenttia

1947-1950 syntyneet:
alle 13 vuotta 1 prosentti
14 vuotta 3 prosenttia
15 vuotta 5 prosenttia
16 vuotta 16 prosenttia

1951-1953 syntyneet:
alle 13 vuotta 0 prosenttia
14 vuotta 1 prosentti
15 vuotta 5 prosenttia
16 vuotta 17 prosenttia
https://blogisisko.blogspot.com/2007/12/iloinen-1950-luku.html