Haluaisin tietää millaisia pikkuleipiä ja muita kahviherkkuja tarjottiin 1920-30-luvuilla kahvikesteissä.

Kysytty

Haluaisin tietää millaisia pikkuleipiä ja muita kahviherkkuja tarjottiin 1920-30-luvuilla kahvikesteissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavista kolmesta teoksesta saattaisi löytyä jotakin kahvileipähistoriasta. Nämä teokset ovat tällä hetkellä saatavissa ainakin Tikkurilan kirjastosta.
Kahvikirja / [toimitus: Sirkku Boström, Maarit Cederberg, Susanna Rajasalo]. - [Helsinki] : [Paulig], 1997.
ISBN 951-97730-0-2

Leivos : tutkielma ylellisyyden muotokielestä / Bo Lönnqvist. - [Espoo] : Schildt, 1997.
ISBN 951-50-0847-6

Piparikirja / Anna-Liisa Mattila. - Jyväskylä : Atena, 2001.
ISBN 951-796-263-0

Seuraavat teokset sisältävät leivonnaisohjeita ja ovat ilmestyneet 1920- ja 1930-luvuilla. Ne löytyvät Kansalliskokoelmasta Helsingin yliopiston kirjastosta (Unioninkatu 36). Kirjoja ei voi lainata, vaan niihin on tutustuttava kirjaston lukusalissa.

Kakkuja ja leivonnaisia jos jonkinlaisia : 50 parasta valmistusohjetta. - Helsinki : Otava, 1929. -(Koti ja käytäntö ; n:o 4).
KANSALLISKOKOELMA (käyttö vain lukusalissa)

Leivonnaisia ja makeisia : 99 reseptiä hienoja sekä yksinkertaisempia pikkuleipiä, marsipaania ja uusia kuorrukemakeisia / suom. Helmi Krohn. - Helsinki : Otava, 1929. - (Koti ja käytäntö ; n:o 2).
KANSALLISKOKOELMA (käyttö vain lukusalissa)

Rouva Messelin kotileipuri : (kondiittorikirja) : leivonnaisten, konvehtien ja karamellien sekä voileipien ja murekkeiden valmistusohjeita / [Paula Messel]. - Helsinki : Tekijä, 1927.
KANSALLISKOKOELMA (käyttö vain lukusalissa)

Tervetuloa kahville : käytännöllinen käsikirja kaikessa, mikä koskee kahvikutsuja, yksinkertaisimmista hienompiin asti, sisältäen runsaasti 300 todella oivallista, herkullista kaavaa taitavien ja kokeneitten emäntien kerääminä. -
Hämeenlinna : Karisto, 1935. - (Kariston tietokirjoja ; 43).
KANSALLISKOKOELMA (käyttö vain lukusalissa)

100 ohjetta leipomiseen : kahvikekkereitä varten / kirjoittanut E. L. - Pori : Otto Andersin, 1921.
KANSALLISKOKOELMA (käyttö vain lukusalissa).