Haluaisin tietää,millaisessa elämätilanteessa V.A.Koskenniemi kirjotti sanat lauluun "Minä laulan sun iltasi tähtihin.." Oliko hänellä joku täkeä ihmissuhde,…

Kysytty

Haluaisin tietää,millaisessa elämätilanteessa V.A.Koskenniemi kirjotti sanat lauluun "Minä laulan sun iltasi tähtihin.." Oliko hänellä joku täkeä ihmissuhde, suuri rakkaus? Mistä voisin löytää tiedon? Elämänkerta? tms? Laulun sanoitus on kokoelmasta Sydän ja kuolema. Onko laululla jokin muu nimi kuin" Minä laulan sun iltasi..." Tunsivatko sanoittaja ja säveltäjä toisensa? Mauno Kuusiston tulkitsemana paras. Olen kuunnellut useampien esitystä.

Vastaus

Vastattu

Koskenniemen neljäs runokokoelma Sydän ja kuolema ilmestyi vuonna 1919. Sitä edelsi runoilijan tulevan puolison Vieno Pohjanpalon kohtaaminen Helsingin yliopiston filosofisen tiedekunnan promootiossa saman vuoden toukokuussa. Koskenniemi tapasi Pohjanpalon ensimmäisen kerran keväällä 1917. Seurustelu ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa virinnyt - eikä vielä seuraavanakaan vuonna, vaikka syksyllä 1918 Koskenniemi Vienon muutaman kerran osakunnan tilaisuuksista kotiin saattelikin.

Toisaalta Sydän ja kuolema -kokoelman kirjoittaminen ja viimeistely ajoittuu Koskenniemen ja Anna-Maria Tallgrenin "ystävyyden vuosiin", niin kuin Tallgren-tutkija Tellervo Krogerus ajanjaksoa 1917-24 nimittää. Kriitikon ja runoilijan suhde oli alkanut sotaisasti, mutta pikku hiljaa nämä alkoivat lähentyä. Kesällä 1917 Tallgren ja Koskenniemi olivat jo ystäviä ja Koskenniemi intoutui jopa nimittämään Tallgrenia "muusakseen". Koskenniemi ja Tallgren olivat aktiivisessa kirjeenvaihdossa, jonka sävy oli varsin henkilökohtainen. Kirjeet vuodelta 1919 kertovat ennen muuta runokokoelman Sydän ja kuolema viimeistelystä, mutta Koskenniemi ennakoi niissä myös naimisiin menoaan.

Frans Linnavuoren sävellys on nimeltään Minä laulan sun iltasi tähtihin aivan kuten Koskenniemen runokin. Tämä kappale on ainoa vastaani tullut yhteys pääasiassa kirkkomuusikkona Pirkanmaalla vaikuttaneen säveltäjän ja runoilijaprofessorin välillä; on täysin mahdollista, että he eivät tunteneet toisiaan.

Lähteet:
Martti Häikiö, V. A. Koskenniemi : suomalainen klassikko. 1, Lehtimies, runoilija, professori 1885-1938
Tellervo Krogerus, Anna-Maria Tallgren : tutkimus kriitikontyöstä ja sen taustoista

9 ääntä

Kommentit

On se mukavaa kun saa oikeata tietoa. Olisin voinut lyödä vetoa siitä Kaj Chydenius on säveltänyt tämän tekstin tunnetuimman version . Johtuen siitä, että olen itse soittanut ko. kappaletta Kajn kanssa. Mutta niin vaan se on Fransin tekosia. :)