Haluaisin tietää mikä sijamuoto on sanassa "edullisesti". Edullinen on adjektiivi, mutta onko edullisesti adjektiivin taivutusmuoto. En löytänyt tuolle netistä…

Kysytty

Hei,
haluaisin tietää mikä sijamuoto on sanassa "edullisesti". Edullinen on adjektiivi, mutta onko edullisesti adjektiivin taivutusmuoto. En löytänyt tuolle netistä vastausta.

Vastaus

Vastattu

Edullisesti on päätteellä -sti muodostettu adverbi. Isossa suomen kieliopissa kerrotaan -sti adverbeista, että ne ovat rajatapauksia, mutta että niillä ei ole nominien taivutukselle tyypillisiä muotoja: http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=62  Johtamisen ja taivutuksen rajatapauksia ovat myös adjektiiveista muodostetut sti-loppuiset adverbit, esim. kauniistivälittömästi. Produktiivisuutensa ja adjektiivin valenssin säilymisen perusteella niitä voisi pitää adjektiivin taivutusmuotoinakin, mutta toisaalta niillä ei ole nominitaivutukselle tyypillistä lukuoppositiota ja niiden muodostus on produktiivista vain adjektiiveista, ei muista nomineista.

2 ääntä

Kommentit

Päätteellä -sti muodostettujen muotojen olemusta on mietitty vastikään uudestaan. Anni Jääskeläisen kirjoitus "Vieläkö on syytä pohtia -sti-suffiksin olemusta?" (https://journal.fi/virittaja/article/view/84773) esittelee myös argumentteja, joiden nojalla voitisiin puhua myös sijasta, vaikka valtavirran käsitys tämä ei toistaiseksi ole.