Haluaisin tietää mikä on oikeaoppinen latinankielinen nimitys linnunpöntölle (ruots. fågelholk, engl. nest box)?

Kysytty

Haluaisin tietää mikä on oikeaoppinen latinankielinen nimitys linnunpöntölle (ruots. fågelholk, engl. nest box)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linnunpesä on latinaksi nidus, lintuhäkki cavea, lintu avis. Kaikki nämä sanat esiintyvät klassisessa latinassa. Linnunpelätti on formido avium, linnunlaulu avium cantus. Latinan kielen antiikin teksteihin perustuvissa sanakirjoissa ei löydy linnunpönttö-sanaa, sellainen käsite lienee ollut vieras tuona aikakautena tai sitä ei esiinny teksteissä. Nykylatinaahan on myös ja Suomi on yksi nykylatinan harrastuksen keskeinen maa, eli tällainenkin käsite voidaan rakentaa. Nykylatinan sanakirjasta löytyy sana koirankoppi casula canis. Casula merkitsee pientä mökkiä, joten tästä voitaisiin johtaa linnun pikku asuinmökiksi casula avium, lintu monikossa ehkä mielellään siksi, että kyse on linnuille tarkoitetusta mökistä (vrt. linnuille tarkoitettu pelätti) eikä yhden linnun omasta kopista. Mutta oikeaoppisen ilmauksen laatimiseen tarvitaan vahva latinan kielen taito ja erityistä tuntemusta nykylatinasta. Tämän vastauksen laatija on latinan kieli pääaineenaan aikoinaan valmistunut, mutta koska alan vaihdosta on jo useita vuosia, ehdottaisin, että kääntyisit Helsingin yliopiston dosentti Reijo Pitkärannan puoleen, http://www.helsinki.fi/hum/kla/pitkaranta/. Hän on Tuomo Pekkasen ohella Suomessa jo pitkään ilmestyneiden Nuntii latini - latinankielisten uutisten alullepanija ja vuosikymmeniä nykylatinaa harrastanut asiantuntija.

Sanakirjat, joihin viittaan ovat Geitlin, J. G. Suomalais-latinalainen sanakirja ja Pekkanen, T. - Pikäranta, R. Nykylatinan sanakirja, Suomi-latina-suomi.