Haluaisin tietää, kuinka vanha ilmiö eroottinen suuteleminen on. Onko se ollut olemassa jo metsästäjä-keräilijäkulttuurissa, onko se ihmislajin yksinoikeus?

Kysytty

Haluaisin tietää, kuinka vanha ilmiö eroottinen suuteleminen on. Onko se ollut olemassa jo metsästäjä-keräilijäkulttuurissa, onko se ihmislajin yksinoikeus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suudelman historiaa ei liene aivan täydellisesti kartoitettu, mutta kauas ja laajalle se kuitenkin vaikuttaisi ulottuvan. Antropologit ovat - Freudin jäljissä - kytkeneet suudelman ja imettämisen ja nähneet eroottisen suudelman alkulähteen rintaruokinnassa. Suutelua on tavattu myös metsästäjä-keräilijäheimojen keskuudessa, joten mitä ilmeisimmin ilmiön alku on hyvin kaukana ihmisheimon historiassa. Varhaisin kirjoitettu maininta suudelmasta on intialaisista Veda-kirjoista 4000 vuoden takaa.

Myös eläimet suutelevat. Lähimpänä ihmisten suudelmia ovat luultavasti simpanssien suudelmat, mutta monen muunkin lajin käyttäytymiseen suuteleminen kuuluu: hevoset solmiessaan suhdetta, koirat leikkiessään; jopa jotkut kalat suutelevat.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Adrianne Blue, Suutele minua
William Cane, Suutelun taito
Edgar Gregersen, Seksuaalisuuden maailma
Dan Höjer & Per Gustavsson, Suudellaan!
Desmond Morris, Hellyyden anatomia
Hannu Salmi, Suudelma