Haluaisin tietää kuinka pitkä on ollut Suomen pisin vauva? Itsellä nuorin lapsi oli 59cm ja kiinnostaa tietää kuinka lähelle pisintä vauvaa on

Kysytty

Hei!
Haluaisin tietää kuinka pitkä on ollut Suomen pisin vauva? Itsellä nuorin lapsi oli 59cm ja kiinnostaa tietää kuinka lähelle pisintä vauvaa on

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tätä tietoa netistä enkä kirjastomme kirjoista tai tietokannoista. Soitin Stakesin kirjastoon, koska Stakes tilastoi Suomessa synnytys- ja vastasyntyneiden tietoja. Stakesin kehittämispäällikkö Mika Gissler vastasi kysymykseen seuraavasti:
"Syntymärekisterissä on tiedot kaikista Suomessa syntyneistä lapsista vuodesta 1987. Vuosina 1987-2007 pisin Suomessa syntynyt poika oli 64 cm ja tyttö 62 cm (3 kpl). Vuonna 2007 pisimmät syntyneet olivat 59 cm (pojat) ja 58 cm (tytöt). Synnytysten käynnistäminen lääketieteellisin menetelmin on vähentänyt yli 60 cm pitkien lasten syntymistä."
Ennen vuotta 1987 syntyneistä ei ole siis koko Suomen kattavaa tilastoa.