Haluaisin tietää kaikki mahdolliset kirjat ja dvd:t, joita on kirjoitettu Venäjän viimeisestä tsaariperheestä: Nikolaista ja Alexandrasta ja heidän lapsistaan…

Kysytty

Hei, haluaisin tietää kaikki mahdolliset kirjat ja dvd:t, joita on kirjoitettu Venäjän viimeisestä tsaariperheestä: Nikolaista ja Alexandrasta ja heidän lapsistaan. Olen lukenut useita ja yrittänyt omatoimisesti hakea tietoja Helmet.fi tietokannasta. Erityisesti olen yrittänyt selvittää, onko Suomesta mahdollisesti kirjastosta lainattavissa tai jostain ostettavissa elokuvia, joita on tehty tsaariperheestä. Tiedän, että niitä on olemassa. Olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksesta. Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venäjän viimeisestä keisariperheestä on kirjoitettu niin paljon kirjoja, ettei niitä tässä voida edes luetella. Kun kirjoittaa HelMet-hakuun hakusanaksi Nikolai II ja rajaa haun kirjoihin, saa tulokseksi peräti 94 nimekettä, kun kieltä ei ole millään tavoin rajattu. Näin olet varmaan hakenutkin ja sillä tavoin saanut esille sen tarjonnan, mitä on pääkaupunkiseudun kirjastoissa. Jos rajaat haun dvd-levyihin, löydät yhden suomenkielisen elokuvan: Nikolai II : Suomen suuriruhtinas 1894-1917.

Muun Suomen kirjastojen tarjonta selviää, kun menee sivustolle www.kirjastot.fi ja valitsee sieltä Frank-monihaun. Valitse maakuntakirjastot, laita asiasanaksi Nikolai II ja valitse kaikki kirjastot. Hakutuloksena on paljon nimekkeitä, sekä kirjoja että elokuvia. Mikäli löydät listasta jotain, mitä ei ole HelMet-kirjastoissa, voit lainata niitä kaukopalvelun välityksellä, tosin palvelu on maksullista. Kaukopalvelun tilauslomakkeen löydät täältä: http://www.espoo.fi/kirjastolomakkeet/asiakkaat.htm

Nettikirjakauppa Amazonin kautta voi ostaa englanninkielisiä elokuvia ja kirjoja tsaariperheestä. Osoite on www.amazon.com. Valitse books ja kirjoita hakukenttään Nicholas II. Täältä löytyy niitäkin kirjoja, joita ei löydy kirjastosta. Jos laittaa hakusanaksi Nicholas II and family tai and Alexandra, saa hieman toisenlaisen hakutuloksen.