Otsikko
Haluaisin tietaa kaiken mahdollisen Valentina nimesta, sen alkuperasta ja nimen merkityksesta, kiitos! :)

Kysytty

Haluaisin tietaa kaiken mahdollisen Valentina nimesta, sen alkuperasta ja nimen merkityksesta, kiitos! :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Valentina/Valentine on naispuolinen vastine miehennimelle Valentin. Nimi on latinasta lähtöisin, sen alkuperä on latinan verbissä valere 'olla voimissaan', 'voida hyvin'. Nimen merkitys siis olisi 'vahva', 'terve', 'hyvinvoiva'. Nykyisiin kalentereihin Valentin (siis miespuolinen vastine) on tullut pyhimyspäivistä. Tunnetuin niistä on helmikuun 14. päivä, jolloin on muisteltu noin v. 270 teloitettua roomalaista marttyyripappia Valentinusta. Jo vanhastaan tätä päivää on vietetty (Englannissa, Ranskassa, myöhemmin Amerikassa) ystävien ja rakastavaisten päivänä. Suomessakin kalenterissa on nykyään maininta ystävänpäivästä 14.2., ruotsalaisessa kalenterissamme puhutaan kaunopuheisesti 'kaikkien sydänten päivästä' (Alla hjärtans dag). Tytönnimellä Valentina/Valentine ei suomalaisissa nykykalantereissa ole omaa nimipäivää, sitä voi viettää pojannimen kanssa samalla pöivällä 14.2. Ystävänpäivän vietto 14.2. lienee perua siitä, että joskus on uskottu lintujen hakeutuvan juuri tänä päivänä pareiksi.
Edellä oleva perustuu seuraaviin kirjoihin: ///Kustaa Vilkuna: Etunimet (useita painoksia)///, ///Duden : Das grosse Vornamenlexikon///, ///Sirpa Karjalainen ym.: Uusi ajantieto///. Tietoa etunimistä ja niiden alkuperästä ja yleisyydestä voi löytää internetistä mm. käyttämällä sellaisia erkielisiä hakusanoja kuin 'prenoms', 'Vornamen',
'christian names', 'nomi italiani' yms.

9 ääntä

Kommentit

Roomalaista alkuperää, ei romaanista. Kantanimi on Valentinus.

Kiitos. Muutettu.