Haluaisin tietää kaiken mahdollisen nimestä Tiia

Kysytty

Haluaisin tietää kaiken mahdollisen nimestä Tiia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimikirjoista (kirjaston luokka 88.29) löytyy tietoa etunimistä. Myös Googlen hakukoneella löytyy esimerkiksi Wikipedian Ti(i)a-sivusto.

Tia ja Tiia ovat yleistyneet 90-luvulla. Ennen 50-lukua tämän nimisiä on ollut vain kymmenkunta. Vuonna 1994 nimi oli jo 18. yleisin Suomessa. Vuoden 2009 loppuun mennessä nimi Tiia oli annettu 8 969:lle ja Tia 1 372:lle henkilölle. Tioista yksi on mies.

Lähteiden mukaan Tiia-sana tulee sanasta Dorotea samoin kuin Tea ja Teeakin sekä Viron Tiiu. Myös muissa kielissä on muunnelmia Doroteasta (Dora, Doris, Dorothy, Dolly jne).

Itse Dorotea on historiallinen henkilö 300-luvulta. Dorotea kuoli neitsytmarttyyrinä v. 304 Rooman keisari Diocletianuksen vainossa Aasian Kappadokiassa.

Viimeisin legenda, joka Doroteasta (Tiiasta) kerrotaan on seuraavanlainen.

Dorotean ollessa teloituspaikalla joku pakana ilkkui hänelle ja kehotti häntä lähettämään paratiisista kukkia ja hedelmiä. Dorotean taivuttaessa päätään mestaajan iskua varten tämä näki pojan, jolla oli purppuraviitta ja tähtiä hiuksissa, kantavan koria, jossa oli ruusuja ja kolmea omenaa – vaikka oli talvi. Pakana ymmärsi Dorotean näystä, että pojan täytyi olla Jeesus ja hän kääntyi kristinuskoon ja kuoli myöhemmin itsekin marttyyrinä.

Tiian nimipäivä on 6.2. ja ortodoksisen kalenterin mukaan 13.8.