Haluaisin tietää jalkapallosta yleisesti.

Kysytty

Haluaisin tietää jalkapallosta yleisesti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jalkapalloa on pelattu Kiinassa jo ainakin v. 200 ennen ajanlaskumme alkua tsu chu -nimisenä pelinä. Eurooppalaisen jalkapallon juuret ovat

keskiajalla, jolloin se oli suosittu kansanhuvi, mutta nykyaikainen jalkapallo kehitettiin Britannian kouluissa 1700- ja 1800-luvuilla. Rehtorit katsoivat,

että jalkapallopeleihin oli hyvä suunnata nuorten miesten ylimääräinen energia levottomuuksien ja lakkojen välttämiseksi. Britanniassa myös perustettiin

ensimmäinen jalkapalloliitto, jonka puitteissa laadittiin pelille yhtenäiset säännöt. Tätä nykyä maailmassa pelataan viittä jalkapallopeliä, joissa on

munanmuotoinen pallo ja kahta pyöreää palloa käyttävää peliä. Suomeen peli tuli merimiesten mukana 1890-luvulla ja kouluista se levisi urheiluseuroihin, mikä

johti Palloliiton perustamiseen v. 1907. Tiedot perustuvat teokseen Jalkapallon pikkujättiläinen, WSOY, 2003.

Factum uusi tietosanakirja, Weilin & Göös 2003 kertoo, että jalkapallokentän mitat ovat 90-120 metriä X 45-90 metriä, maalin mitat 7,32 m X 2,44 m, pallon ympärysmitta 68-71 cm, naisilla 62-66 cm, paino 396-453 g, naisilla 340-390 g, joukkueessa on 11 pelaajaa, otteluaika on 2 X 45 min ja pelin voittaja on eniten sääntöjen mukaan maaleja tehnyt joukkue.

Kansainväliset liitot FIFA ja UEFA tuottavat vuosittain jalkapallon sääntöihin liittyvää uutta materiaalia. FIFAn laatima ”Laws of the Game” (Jalkapallon Sääntökirja) julkaistaan vuosittain. Jalkapallon säännöt löytyvät Suomen palloliiton verkkosivuilta http://www.palloliitto.fi/sites/default/files/liitteet/jalkapallosaanno… ja kirjasta Jalkapallosäännöt 2012, Suomen palloliitto, 2012.

Edellämainittujen lähteiden lisäksi jalkapallosta löytyy lisätietoa verkkohakuteos Wikipedian artikkeleista http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalkapallo ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalkapallon_historia sekä http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalkapallon_säännöt