Haluaisin tietää Henni, Ada ja Jemilia nimien alkuperän ja merkityksen

Kysytty

Hei, haluaisin tietää Henni, Ada ja Jemilia nimien alkuperän ja merkityksen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäinen kirjoittaa kirjassaan Suuri etunimikirja (Wsoy, 2004) Ada-nimestä:
Nimi juontaa heprean kielen sanasta, joka tarkoittaa jalokivikorua. Vanhassa testamentissa Kainin pojanpojan Lemekin ja patriarrka Jaakobin pojan Esaun vaimo. Kirkkohistoriassa tunnetaan myös Ada-niminen ranskalainen nunna ja naispyhimys Mansista 600-luvun lopulla, tämän pyhimyksen muistopäivä on 4.12. Suomen ruotsalaisessa almanakassa Adan nimipäivä oli vuoteen 1999 asti 30.10. Ada lienee tulkittu alkuaan saksalaiseksi lyhentymäksi Adal- tai Adel-alkuisista nimistä kuten Adalberga, Adalberta jne. Silloin nimi viittaisi aatelista tai jalosukuista tarkoittavaan sanaan. Suomessa Adaa on käytetty myös Adalmiinan ja Adolfiinan kutsumamuotona. Vuoden 2000 ruotsinkielisessä almanakassa Adan nimipäivä siirrettiin joulukuun 16. päivään Adelen rinnalle. Nimi otettiin samalla myös suomenkieliseen almanakkaan, mutta muodossa Aada.

Samassa kirjassa kerrotaan, että Henni on Hennan ohella ollut alunperin Johanna-nimen kutsumamuoto. Johanna on nimi juontaa hepran kielen sanasta, joka tarkoittaa että Jahve on osoittanut armonsa, Jumala on armollinen. Johanna on Johannes-nimen feminiininen vastine. Henni nimessä on nähty myös yhteys Henrikin rinnakkaisnimeen Henriikaan. Henrik-nimi juonnetaan muinaissaksan kotia, rikasta ja
mahtavaa tarkoittamasta sanasta. Siksi Hennin nimipäivä on samana päivänä kuin Henriikan, 20.1.

Jemilia-nimi on Suomessa kovin harvinainen. Väestörekisterikeskuksen nimitilaston mukaan, Suomessa on syntynyt tämän ja viime vuosisadan aikana alle 30 Jemilia-nimistä henkilöä. Tämän nimen etymologiaa en valitettavasti löytänyt. Yksi mahdollisuus on se, että nimi Jamila tai Jamiilah nimen muoto. Tämä nimi juontaa arabiasta ja tarkoittaa kaunista. (Lähteenä mm. kirja Mäkynen, Sainabu : Musliminimiä. Iqra - islam yhdistys, 2007). Varsinaista tietoa asiasta en onnistunut valitettavasti löytämään.