Haluaisin tietää Anri-nimen taustoja. Onko se suomalaista alkuperää, mitä se tarkoittaa!

Kysytty

Haluaisin tietää Anri-nimen taustoja. Onko se suomalaista alkuperää, mitä se tarkoittaa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anri nimen alkuperästä tai merkityksestä ei ole esitetty tietoja. Anri on mahdollista yhdistää nimiin Henri ja Henriette näiden ranskalaisen ääntämyksen perusteella. On myös esitetty, että Anri on mahdollisesti lyhennelmä nimestä Anitra.

Etunimenä Anri on tullut Suomessa näkyville ensimmäisen kerran vuonna 1924.

Aino Matilda Viitainoja kirjoitti salanimellä Aino Salla "Anri, tunturien tyttö" -kirjan, joka ilmestyi vuonna 1945. Kirja luultavammin lisäsi Anri -nimen suosiota.

Eero Kiviniemi esittää kirjassaan Suomalaisten etunimet (Karisto, 2006) erikoisen selitysmahdollisuuden nimelle. Vuodesta 1912 on alkujaan Euroopan alppilaaksoissa valmistettu lasta esittäviä puuveistoksia, joihin on ollut merkittynä veistokset tuottaneen yhtiön nimi ANRI (=kirjainlyhennys perheyhtiön perustajan nimistä). (Kts: www.anri.com). On mahdollista, että joku on aikoinaan ymmärtänyt veistokseen kaiverretun ANRI -nimen lapsen nimeksi, ja antanut sen nimen omalle lapselleen.

Voit tarkistaa lopuksi lueteltujen lähdekirjojen saatavuuden OUTI-aineistotietokannasta osoitteessa http://www.outikirjastot.fi/.

Lähteet: Kiviniemi, Eero: Suomalaiset etunimet (Karisto, 2006), Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY, 1999), Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)