Haluaisin tiedustella, voiko YKL:n luokkia kääntää Deweyksi, tai vielä mieluummin suoraan Bic:iksi. Onko joillakin YKL:stä löytyvistä kirjoista myös Dewey ja…

Kysytty

Haluaisin tiedustella, voiko YKL:n luokkia kääntää Deweyksi, tai vielä mieluummin suoraan Bic:iksi. Onko joillakin YKL:stä löytyvistä kirjoista myös Dewey ja/tai Bic -luokka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ideatasolla YKL-luokitus pohjautuu Deweyn luokitukseen. Sisällöllisesti niitä on kuitenkin tämän jälkeen kehitetty toisistaan riippumatta.

Emme ole vertailleet luokituksia siltä kannalta, että olisiko niiden välisen käännöstaulukon laatiminen mahdollista. Varmaan kuitenkin löytyy aloja, jotka YKL:ssä ja Deweyssä on jaoteltu eri kriteerien mukaan, joten selkeän vastineen löytäminen toisesta luokituksesta ei aina välttämättä onnistu.

Asia varmaan selviää parhaiten vertailemalla kokeeksi luokituksia muutamien eri alojen osalta. YKL:n toimituksella ei kuitenkaan ole aikomusta ryhtyä tällaisen taulukon laadintaan.