Haluaisin tiedustella koulussa tehtävää esitelmää varten; a)mistä kirjastotoiminnan rahoitus tulee ja mistä koostuu kirjastojen menot. Otan mielelläni vastaan…

Kysytty

Haluaisin tiedustella koulussa tehtävää esitelmää varten;
a)mistä kirjastotoiminnan rahoitus tulee ja mistä koostuu kirjastojen menot. Otan mielelläni vastaan tilastotietoja ja numeroita ja pidemmältä aikaväliltä.Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on varsin laaja eli etsitkö tietoja sekä yleisistä että tieteellisistä kirjastoista tai erikoiskirjastoista?

Muutamia esimerkkejä kuitenkin, lähinnä yleisten kirjastojen kannalta; Kirjastopalvelu julkaisee vuosittain teoksen Kirjastot ; yleisten ja tieteellisten kirjastojen toiminta, uusin on vuodelta 2001. Siinä on tilastotietoja kirjastojen käytöstä, hankinnoista, taloudesta jne. - Kirjastopoliittisen työryhmän laatimassa Kirjastopoliittisessa ohjelmassa 2001-2004 on lyhyesti yleisten kirjastojen rahoituksesta. Yleisistä kirjastoista on tilastotietoja myös julkaisussa Kuntien talous ja toiminta.

Opetusministeriön sivustossa on perusteellista tietoa yleisistä kirjastoista, niiden rahoituksesta sekä krijastolaista:
http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/?lang=fi . Sieltä selviää mm. että "verrattuna muihin maihin valtion ja kunnan julkinen rahoitus on ollut viime vuosikymmeniä olennainen osa Suomen kirjastojen käyttömenojen ja rakentamisen rahoituksessa".
Suomen yleisten kirjastojen tilastoja löytyy osoitteesta http://tilastot.kirjastot.fi/?langId=fi