Haluaisin tiedon siitä, milloin Suomessa otettiin käyttöön pulsaattoripesukoneet. Varsinkin tiedon siitä, milloin ne yleistyivät maaseudulla. Kiitos.

Kysytty

Haluaisin tiedon siitä, milloin Suomessa otettiin käyttöön pulsaattoripesukoneet. Varsinkin tiedon siitä, milloin ne yleistyivät maaseudulla. Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Pulsaattoripesukone esiteltiin suurelle yleisölle ensi kerran Työtehoseuran ensimmäisessä suurnäyttelyssä vuonna 1948.

Pesukoneet alkoivat vähitellen yleistyä suomalaiskotitalouksissa 1950-luvun aikana. Vuonna 1950 markkinoilla oli kuusi pesukonemallia, kymmenen vuotta myöhemmin jo 78 – niistä 45 pulsaattorikoneita. Viidessä vuodessa ensiesittelynsä jälkeen pulsaattorikone saavutti 30 000 kappaleen myyntimäärän. Vuoden 1956 loppuun mennessä 18,5% kotitalouksistamme oli pesukoneellisia.

Tutkimani tilasto- ja muut lähteet eivät valitettavasti erottele kaupunki- ja maaseututalouksia. Työtehoseuran 60-luvun alussa maaseudulla toteuttama 2000 taloutta käsittänyt pyykinpesututkimus tarkasteli sekin ainoastaan pesukertojen tiheyttä, ei käytettyjä menetelmiä (käsin vai koneella?). On kuitenkin viitteitä siitä, ettei pesukone välttämättä ollut ensisijaisimpia hankintoja 50-luvun modernisoituvalla maaseudulla: "Oli tavallisempaa ostaa sähkömoottori tai lypsykone kuin kallis jääkaappi tai pulsaattoripesukone", huomauttaa Outi Fingerroos kirjoituksessaan Sähkö ja valon aika : näkökulma maaseudun moderniin muutokseen ennen 1960-lukua.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Teho-lehden vuosikerrat ja Työtehoseuran vuosikirjat
Vappu Eräjää, Pyykkikirja
Outi Fingerroos, Sähkö ja valon aika : näkökulma maaseudun moderniin muutokseen ennen 1960-lukua. – Teoksessa Sananjalka. 42