Haluaisin teoksia, joista saisin tietoa kuubalaisesta musiikista esitelmääni varten.

Kysytty

Haluaisin teoksia, joista saisin tietoa kuubalaisesta musiikista esitelmääni varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuubalaisesta (populaari-)musiikista on pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa tarjolla useampiakin suomenkielisiä teoksia. Sanna Kuusiston "Baila, baila: kuubalaisen tanssin käsikirja" sisältää Risto Vuorimiehen mainion osuuden kuubalaisesta tanssimusiikista. Pertti Luhtalan "Rumbakuninkaista salsatähtiin" käsittelee lisäksi kuubalaisen musiikin invaasiota Yhdysvaltoihin. Juhani Similän "Rommi, ruletti ja rumba" tarkastelee kohdettaan etnomusikologian näkökulmasta.

Lisäksi kannattaa mainita nuotti "Kuuban rytmi : joruba-musiikista uuteen trubaduurilauluun" ja "Kuuban rytmi" -kasetti ja esittelyvihkopakkaus. Englanninkielisista kirjoista mainittakoon Calvo: "Salsa!--Havana heat: Bronx beat" sekä Roberts: "Latin tinge".

Kuubalaista taidemusiikkia käsitellään niukasti Otavan ison musiikkitietosanakirjan "Kuuba" -hakusanan yhteydessä. CD-levyjen tekstiliitteet voivat olla erinomaisia tietolähteitä. Edellämainittujen sijoitukset ja saatavuus käyvät ilmi pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen PLUSSA-tietokannasta (http://www.libplussa.fi/). Mainituissa kirjastoissa on käytössä myös lehtiartikkeliviitteitä sisältävä ALEKSI-tietokanta. Verkkoaineistoa voi etsiä Internetistä, mutta jo yllämainituilla pääsee pitkälle.