Haluaisin selvittää kirjan ja kirjailijan: luin kerran teoksen, jossa päähenkilönä oli orpo poika, joka asui ilkeän sisarensa ja tämän puolison luona suon…

Kysytty

Haluaisin selvittää kirjan ja kirjailijan: luin kerran teoksen, jossa päähenkilönä oli orpo poika, joka asui ilkeän sisarensa ja tämän puolison luona suon vieressä. Hänet otti siipiensä suojaan erakoitunut vanha nainen joka maksoi pojalle pääsyn muistaakseni Lontooseen ja tarjosi tälle hyvän elintason jonka poika kuitenkin kai menetti. Poika joutui jossain vaiheessa jotenkin mukaan vankikarkurin piilotteluun ja salakuljettamiseen jokea pitkin veneellä. Kirjailija oli muistaakseni englantilainen mutta en millään muista nimeä. Tapahtumat sijoittuivat ehkä n. 1700-1800-luvun englantiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksen perusteella kuulostaisi, että kysymyksessä olisi Charles Dickensin Loistava tulevaisuus. Siinä päähenkilönä on orpopoika Philip Pirrip, joka asuu ilkeän sisarensa luona. Myöhemmin varakas vanha neiti kutsuu hänet viihdyttämään itseään ja kasvattitytärtään. Myöhemmin hän muuttaa Lontooseen asumaan.