Haluaisin selvittää itselleni mitä korrelaatioita seuraavilla sanoilla on keskenään, jos mitään? Kroniikka Taru Legenda Myytti Uskomus

Kysytty

Haluaisin selvittää itselleni mitä korrelaatioita seuraavilla sanoilla on keskenään, jos mitään?

Kroniikka
Taru
Legenda
Myytti
Uskomus

Vastaus

Vastattu

Iso suomen kielioppi -teoksen verkkoversio määrittelee korrelaation kieliteteessä näin: "korrelaatiolla tarkoitetaan sellaisten samavartaloisten sanojen välistä suhdetta, jotka eivät ole toisiinsa johtosuhteessa, esim. valkaista – valkea – valkoinen":

http://scripta.kotus.fi/cgi-bin/visktermit/visktermit.cgi?h_id=kCHDEAFHH&h_sana=%5B%5E%5Cw%C0-%FE%5Dkorrelaatio%5B%5E%5Cw%C0-%FE%5D

Kysymäsi sanat eivät ole samavartaloisia, joten tässä mielessä kyse ei ole korrelaatiosta.

Lea Virtasen Suomalainen kansanperinne -kirjassa mainitaan kertomusten alalajeina mm. taru, legenda ja myytti. Tarun sanotaan olevan vanhahtava termi ja aiemmin myytin synonyymi. Legenda on kertomus kristinuskon pyhistä henkilöistä. Myytti on kertomus suuren alkuajan perustavanlaatuisista tapahtumista, jumalten ja kulttuuriheerosten maailman vaikuttavista teoista. Lajitermien mainitaan olevan usein limikkäisiä tai päällekkäisiä, eivätkä toisiaan poissulkevia (s. 179).

Tieteen termipankki määrittelee uskomuksen näin: "supranormaalia koskeva suora, yleitävä väite": Kronikka taas on " historiateos, jossa tapahtumat esitetään yhtenäisesti aikajärjestyksessä ottamatta huomioon niiden sisäisiä suhteita ja yhteyksiä"

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Folkloristiikka:uskomus

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:kronikka