Haluaisin saada tietoa kirjastonhoitajan koulutuksesta. Työministeriön nettisivuilta luin kuvauksen kirjastonhoitajan ammatista ja siellä kerrottiin…

Kysytty

Hei, haluaisin saada tietoa kirjastonhoitajan koulutuksesta. Työministeriön nettisivuilta luin kuvauksen kirjastonhoitajan ammatista ja siellä kerrottiin koulutuksesta seuraavaa: "Perustutkintona on ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy informaatiotutkimuksen aineopintoja." Käsittääkseni informaatiotutkimusta voi opiskella Tampereen ja Oulun yliopistoissa, lienenkö oikeassa?
Opiskelen itse tällä hetkellä Joensuun yliopistossa pääaineenani englannin kieli. Haluaisinkin tietää, onko minun mahdollista suorittaa kirjastonhoitajan ammattiin tarvittava koulutus niin, että suoritan filosofian maisterin tutkinnon täällä Joensuussa ja lisäksi informaatiotutkimuksen opintoja esim. Tampereella. Niin, ja monenko opintoviikon verran noita informaatiotutkimuksen opintoja olisi suoritettava?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Kyllä on aivan mahdollista, että suoritat FM-tutkinnon muualla ja sen lisäksi kirjastotieteen ja informatiikan aineopintoja Tampereella, Oulussa tai Åbo Akademissa (ruotsinkielinen koulutus) vähintään 35 opintoviikkoa. Aineopinnot voi tänä päivänä suorittaa myös ammattikorkeakoulussa.
Katso lisätietoja alan koulutuksesta Opetusministeriön sivuilta osoitteesta:
http://www.minedu.fi/opm/kulttuuri/kirjastot/kmka.html

5 ääntä

Kommentit

Kuinka kirjastonhoitajan ammatti voi vaatia korkeakoulututkinnon??? Mielummin joku logistiikka ja asiakaspalvelun pikakoulutus olisi sopiva.

Mihin kirjastonhoitaja tarvitsee ylemmän korkeakoulututkinnon? Varastotyöntekijän koulutus olisi hyödyllisempi! Vertaa sairaanhoitajan ja kirjastonhoitajan palkkaa. Onko tässä mitään järkeä? Tässä olisi kunnille oiva säästökohde.