Haluaisin saada tietoa Filippa -nimestä: nimen historia, merkitys, yleisyys Suomessa ja mitä se tarkoittaa.

Kysytty

Haluaisin saada tietoa Filippa -nimestä: nimen historia, merkitys, yleisyys Suomessa ja mitä se tarkoittaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsalaisen Albert W Carlssonin Stora namnboken -kirjan mukaan Filippa on Filipin sisarnimi ja merkitsee hevosten ystävää. Erik Pommerilaisen kuningatar-puoliso Filippa oli Englannin kuninkaan Henrik IV: n tytär ja oli vain 13 vuotta vanha mennessään naimisiin Eerikin kanssa vuonna 1406. Vuodesta 1901 lähtien nimi on ollut almanakassa. Nimipäivää vietetään 8.3. Suomen ortodoksisessa kalenterissa Filippa on 21.4 (Pentti Lempiäinen Suuri etunimikirja (1999). Filippa-nimisiä on Ruotsissa noin 300 ja Suomessa 35.(Väestörekisterikeskus).