Haluaisin saada tietää nimen Kira historiaa,merkitystä ja kaiken mahdollisen tiedon kiitos etukäteen.

Kysytty

Haluaisin saada tietää nimen Kira historiaa,merkitystä ja kaiken mahdollisen tiedon kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäinen kertoo "Suuressa etunimikirjassaan" Kira-nimen (Kyra) olevan alunperin katolisen kirkon pyhimysluettelosta löytyvän syyrialaisen pyhimyksen nimi 400-luvulta. Erakkotytön kerrotaan eläneen täysin vaiti koko vuoden helluntaipäivää lukuunottamatta. Suomen ortodoksisessa kalenterissa nimipäivä 28.2. Eeva Riihosen teoksessa "Mikä lapselle nimeksi?" kerrotaan taas nimen olevan venäläinen muunnos nimestä Kyra (alkuaan kreikan Kyrene, "kyrenelainen nainen). Kiran suomalainen muunnos on Kiira. Eero Kiviniemen teoksissa "Rakkaan lapsen monet nimet" ja "Iita Linta Maria. Etunimiopas vuosituhannen vaihteeseen" kerrotaan Kira- ja Kiira-nimien yleisyydestä. Esim. vv.1980-1991 annettiin Kiira-nimi 133 kertaa ja Kira 135 kertaa. Kira on myös Kiiran ruotsinkielinen kirjoitusasu. Kira-nimeä annettiin eniten Uudenmaan ja Turun ja Porin lääneissä.

26 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Noita nokinenähän se kiira on! Karkotetaan kellolla, ristillä, äänekkyydellä... huom. Kiirastorstai, Pääsiäisvalkeat jne.