Haluaisin perehtyä tarkemmin Balkanin sotaan ja siihen, mitä silloin oikein tapahtuikaan. Sekä varsinaiset tietoteokset että esimerkiksi elämänkerrat…

Kysytty

Hei! Haluaisin perehtyä tarkemmin Balkanin sotaan ja siihen, mitä silloin oikein tapahtuikaan. Sekä varsinaiset tietoteokset että esimerkiksi elämänkerrat kiinnostavat. Olen yrittänyt itse etsiä Helmet-haulla, mutta tulos on jäänyt aika laihaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitähän Balkanin sotaa mahdat tarkoittaa? WSOY:n Facta Tietopalvelu ketoo Balkanin sodista seuraavaa:

Balkanin sodat, Turkin ja Balkanin kristittyjen valtioiden väliset ja Balkanin valtioiden keskinäiset sodat 1912–13, joissa Balkanin valtiot jakoivat Turkin Euroopan-puoleiset alueet suurvaltojen valvonnassa.
Ensimmäinen Balkanin sota koski lähinnä Makedonian jakamista. Traakiassa bulgaarit voittivat turkkilaiset, Makedoniassa serbialaiset löivät vihollisen, ja lännessä kreikkalaiset etenivät Janinaan (Ioanninaan). Suurvaltojen välityksellä solmittiin aselepo 1912 ja rauha 1913. Turkin Euroopan-puoleista osaa rajoitettiin niin, että se käsitti vain Konstantinopolin ja alueen siitä länt. Enoksesta Midiaan ulottuvalla linjalla. Kreikka ei yhtynyt sopimukseen. Voittajat riitautuivat saaliista, ja Kreikka, Serbia ja Romania pakottivat nyt yhdessä Turkin kanssa asein Bulgarian luopumaan vaatimuksistaan, mutta se säilytti yhteyden Egeanmereen. Turkki sai siirretyksi rajaa Bulgariaa vastaan, niin että Adrianopoli (nyk. Edirne) jäi Turkille. Turkki ja Kreikka solmivat syksyllä 1913 rauhan, jonka perusteella Kreikka vuoden 1914 alussa sai lähes kaikki Egeanmeren saaret. Sodan seurauksena Bulgaria läheni Itävaltaa, ja Itävallassa pelko Serbian laajenemisesta kasvoi. Tämä oli yhtenä syynä 1. maailmansotaan.

Katso myös Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimm%C3%A4inen_Balkanin_sota
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toinen_Balkanin_sota

Näistä sodista tosiaankin näyttää löytyvän suhteellisen vähän erillisiä kirjoja. Tietoja niistä kannattaakin hakea HelMetistä sotiin osallistuneiden maiden nimillä ja asiasanalla historia.

Jos taas tarkoitat paljon myöhempien aikojen tapahtumia, jotka liittyvät esim. entisen Jugoslavian hajoamiseen ja Balkanilla nykyisin olevien itsenäisten valtioiden syntyyn, voit kirjoittaa HelMetin hakukenttään sanat "sodat balkan**" (ilman lainausmerkkejä mutta kahdella asteriskilla katkaistuna). Näistä tapahtumista löytyy varsin paljon sekä tietokirjallisuutta että muistelmatyyppistä aineistoa.

2 ääntä

Kommentit

Hei,
olen lukenut vuosia sitten muistaakseni gutenberg.org sivustolta suomenkielisen kirjan suomalaisten sotaretkestä Balkanille. Yritin juuri etsiä sitä uudelleen, en vielä löytänyt, kun en nimeä muista. Mutta se kertoi 1877 - 78 olleesta "Balkanin vuorilla taistelusta" ( Oi on kallis kotimaa, Suomi sulo pohjola. . . . .) Täältä voi kuunnella Turkin sodan veteraaneja: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/14/turkin-sodan-veteraanit-muiste…