Haluaisin ommella tartaanin eli kiltin. Olen yrittänyt etsiä kaavakirjaa internetistä, kirjastoista ja käsityölehdistä ilman tulosta. Mistä löytäisin…

Kysytty

Hei! Haluaisin ommella tartaanin eli kiltin. Olen yrittänyt etsiä kaavakirjaa internetistä, kirjastoista ja käsityölehdistä ilman tulosta. Mistä löytäisin kilttikaavoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiltin ohje ja kaavat ovat ainakin vuoden 2000 Suuri käsityö -nimisessä lehdessä, numerossa 8, sivuilla 10-11. Tässä lehdessä on muitakin skotlantilaisklassikoita. Lehden nimi on vaihtunut useampaan kertaan: vuonna 2000 sen nimi oli Suuri käsityölehti.

Pääkaupunkiseudun kirjastoista se löytyy Tikkurilan kirjastosta Vantaalta:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Tikkurilan_kirjasto/Yh…

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tartaani on siis (yleensä) ruudullinen villakangas, josta skottien kansallisasusteena pidetty kiltti tehdään. Sana ei siis ole synonyymi kiltille.