Haluaisin lyhyesti tietää, millä tavalla ns. Oidipuskompleksi (Freud) ilmenee myöhemmällä iällä ihmisessä jolla se oletettavasti on? Miten aikuisella miehellä…

Kysytty

Haluaisin lyhyesti tietää, millä tavalla ns. Oidipuskompleksi (Freud) ilmenee myöhemmällä iällä ihmisessä jolla se oletettavasti on? Miten aikuisella miehellä ilmenee ns. Oidipuskompleksi? Liittyykö se jotenkin vallanhaluun, onko heillä liian "suuria luuloja" itsestään vai mitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Psykiatrian sanastossa 1995 mainitaan oidipuskompleksista, että lapsuudessa kiintymymystä vastakkaista sukupuolta olevaa vanhempaa kohtaan ja kateutta ja vihaa samaa sukupuolta vastaan olevaa vanhempaa esiintyy, latenssivaiheessa kompleksi tavallisesti väistyy, puberteetin edetessä alkuperäinen tilanne nousee esiin ja torjutaan, oidipuskompleksista selviytymättömyys on tavallista psykiatrisilla potilailla.
Hannu Säävälän väitöskirjassa Isänsä surmannut poika- psykiatrinen tutkimus 2001 käydään läpi oidipusmyytin erilaisia psykologisia ja antropologsia tulkintoja eri aikakausina. Tutkijat kiistelevät keskenään. Mielestäni tässä teoksessa oli uusin ja tarkin tieto aiheesta, kannattaa tutustua.