Haluaisin lukea uudelleen ehkä joskus 70- tai 80-luvulla lukemani scifi-kirjan, mutta en enää muista tekijää tai kirjan nimeä. Luin silloin Ursula Le Guinin,…

Kysytty

Haluaisin lukea uudelleen ehkä joskus 70- tai 80-luvulla lukemani scifi-kirjan, mutta en enää muista tekijää tai kirjan nimeä. Luin silloin Ursula Le Guinin, Doris Lessingin ja Ray Bradburyn teoksia, joten saattaisi olla jonkun heistä tai sitten jonkun vallan muun.
Kirjassa on ainakin kaksi tarinaa, molemmissa käsitellään miesten ja naisten välisiä suhteita kuvitteellisten yhteiskuntien kautta. Ensimmäisessä kertomuksessa miehet asuvat omassa militaarisesti johdetussa yhteisössään ja naiset omassa, lempeämmässä yhteisössään. Puoliso on kuitenkin vastakkaisesta ryhmästä ja he tapaavat määräajoin lasten hankkimista varten. Naisten todelliset puolisot ja lasten isät ovat kuitenkin naisten talouksissa asuvat lempeäluonteiset palvelijamiehet. Kyseessä siis jonkinlainen salainen rodunjalostus agressiivisuudesta lempeyteen.
Toisessa kertomuksessa nainen tyttärineen joutuu vangiksi yhteisöön, jossa yksi mies hallitsee autoritaarisesti ja käyttää hyväksi yhteisön naisia tai luovuttaa heitä muiden yhteisön miesten käyttöön mielihalujensa mukaan. Heimoon päätyneellä naisella on ihon alle laitettu ehkäisykapseli, jonka hän muistaakseni yrittää siirtää tyttärelleen.
Mistä ja kenen teoksesta mahtaa olla kyse?

Vastaus

Vastattu

Tämä vaikuttaisi olevan Sheri S. Tepperin Portti naisten maahan (The Gate to Women's Country), joka ilmestyi suomeksi 1990, alkuteos 1988.