Haluaisin lukea runoja savon murteella. Mistä Ilpo Tiihosen kirjasta olisi parasta aloittaa? Tai olisiko toista savon murteen runoilijaa?

Kysytty

Haluaisin lukea runoja savon murteella. Mistä Ilpo Tiihosen kirjasta olisi parasta aloittaa? Tai olisiko toista savon murteen runoilijaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastoista ei valitettavasti löydy murrerunoja Ilpo Tiihoselta eikä hänen elämäkerta- ja teostiedoissaan (esim. Kirjasampo, Wikipedia) mainita, että hän olisi kirjoittanut savon murteella, vaikka Kuopiosta syntyjään olikin. Myöskään Finna.fi:stä hakusanoilla Ilpo Tiihonen, runot, savolaismurteet ei löydy vastaavuuksia.

Muita savolaismurteilla kirjoitettuja runoja kyllä löytyy, tunnetuimpia tekijöitä lienevät Valde Aho ja Kalervo Kaatriala.

Helmet-kirjastoissa saatavilla ovat seuraavat teokset:

Aekusen naesen iholla : savolaeseen tappaan / Merja Toppi
Elä sinä, immeine, ylypeile? / [Kalervo Kaatriala
Mualiman kaaneimmat rakkausrunot / savon murteelle kääntäneet Heikki Hyvärinen, Raili Pursiainen
Näkökulumia : Savon runoja ja pakinoita / Valde aho
Hongan kolokuttelijat : savonmurteisia pakinoita ja runoja / Valde, Aho
Viäräleokaste värssyjä : runoja savolaesella sanan viännöllä : lahjakirja oekeille immeisille joeta myös toestaetoset ymmärtää, tokkiinsa vua omalla tavallaa.. / Kalervo Katriala
Voe tätä rakkaaven miäree! : lemmestä savolaisella vimmalla / Merja Toppi

CD-äänikirjoja:
Kalaukon tarinoita : savonmurteisia pakinoita ja runoja / tarinat ja lukija: Valde Aho
Elä mää liijjan kovvoo, hijastele piälläs / Viktori Kärki

Finna.fi:ssä esiin tulee myös muita kirjoittajia, mutta kaikkia teoksia ei ole saatavilla Helmet-kirjastoista. Tässä linkki Finna.fi:n hakutuloksiin Finna.fi