Haluaisin lukea raflaavia nykyaikaan ja kaupunkielämään sijoittuvia kotimaisia romaaneja. En mitään pelkästään naisille suunnattua puhdasta…

Kysytty

Haluaisin lukea raflaavia nykyaikaan ja kaupunkielämään sijoittuvia kotimaisia romaaneja. En mitään pelkästään naisille suunnattua puhdasta viihdekirjallisuutta tms. Viimeksi luin Antti Kivimäen Odotusarvoisesti sinun ja pidin siitä. Mitä suosittelisitte? Arvostaisin mahdollisimman pitkää listaa tai jotain hyvää etsimismenetelmää.

Vastaus

Vastattu

Mainitsemassasi Odotusarvoisesti sinun -kirjassa Helmetin asiasanoja ovat mm. miehet, elämänhallinta, psykologiset romaanit, riippuvuus ym. Toivoit raflaavaa kaupunkielämää kuvaavaa kotimaista kaunokirjallisuutta, ei naisten viihdettä.

Jos haluat itse etsiä Helmetistä sopivaa ja mieleistä kirjallisuutta, voisit alkuun lähteä kirjoittamaan hakukenttään miehet Helsinki (tai Tampere, Turku, Lahti, kaupungit  jne.) ja rajata haun vasemman reunan faseteista kaunokirjallisuus, linkki hakuun: https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Smiehet%20helsinki__Ff%3Afacetgenre%3Akaunokirjallisuus%3Akaunokirjallisuus%3Akaunokirjallisuus%3A%3A__Orightresult__U__X0?lang=fin&suite=cobalt

Voit tietenkin käyttää myös tarkempia asiasanoja, kuten riippuvuus, pelit ym. niin halutessasi. Isoimmat hakutulokset saat vain muutamalla yleisemmällä hakusanalla.

Yllä olevassa esimerkkihaussa järjestelmä etsii kaunokirjoja, joissa asiasanoissa on miehet ja kirjojen keskiössä ko. kaupunki. Miehet-sana symboloi lähinnä miehen elämää, ei muulla tavoin rajaa aineistoa vain ”miesten kirjallisuudeksi”.

Klikkaamalla kirjan kannen kuvaa pääset lukemaan tarkemman teoskuvailun. Teoksen asiasanalistaus löytyy saatavuustietojen alapuolelta.

Onko Helsingin kaupungin kirjaston lukuvalmennus-palvelu sinulle tuttu? Alla olevasta linkistä pääset katsomaan lisätietoa palvelusta ja lähettämään tarkkoja kirjalistatoiveita suoraan lukuvalmentajalle.

 https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Kirjaston_Lukuvalmentaja

Tässä muutama mahdollisesti ”raflaavampi” kaupunkielämän kuvaus, napattu ylläolevista hauista, tosin mikä yhdelle on raflaava, toiselle välttämättä ei, kirja on aina makuasia. Toivottavasti joku on sinulle sopiva.

Roope Lipasti : Linnan juhlat

Tuomas Vimma : Raksa

Kauko Röyhkä : Job – romaani

Ari Wahlsten : Kosteiden mestojen balladi

Pekka Matilainen : Takaisin nollapisteeseen

Aki Ollikainen : Musta satu