Haluaisin lukea lapselle Tove Janssonin Näkymätöntä lasta kuvakirjana. 1950-luvulla syntyneellä ystävälläni on ollut aikoinaan (ehkä 50- tai 60-luvulla)…

Kysytty

Hei!
Haluaisin lukea lapselle Tove Janssonin Näkymätöntä lasta kuvakirjana. 1950-luvulla syntyneellä ystävälläni on ollut aikoinaan (ehkä 50- tai 60-luvulla) tällainen kirja. En kuitenkaan henkilökunnankaan avustuksella sellaista kirjastosta löytänyt. Löysimme vain satukirjan, joka oli kuvitettu, mutta se ei ollut hakemani kirja. Kirja sopisi katseltavaksi kaikilla kielillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tove Janssonin alun perin ruotsinkielinen kirja Det osynliga barnet och andra berättelser ilmestyi vuonna 1962, ja jo samana vuonna suomeksi nimellä Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia. Tämän jälkeen kirjasta on otettu useita painoksia, mutta nämäkin kirjat ovat kuvitettuja satukirjoja useine novelleineen, eivät kuvakirjoja.

Vuonna 1992 ilmestyi Muumiperheen minikirjasto -sarjassa kuvakirja Näkymätön Ninni, joka perustuu Näkymättömän lapsen tarinaan, mutta vuosikymmen lienee liian myöhäinen. Suomen kansalliskirjasto Fennican sivuilla on nähtävissä kirjan kansikuva:

https://fennica.linneanet.fi/vwebv/holdingsInfo?searchId=1428&recCount=10&recPointer=8&bibId=266384

Tove Janssonilta on ilmestynyt useita kuvakirjoja, joista Kuinkas sitten kävikään vuonna 1952 ja Kuka lohduttaisi Nyytiä vuonna 1960. Voisiko muistamasi kuvakirja olla toinen näistä? Alla linkki Tove Jansson -bibliografiaan, josta löytyvät tiedot kirjoista kansikuvineen:

http://tovejansson.com/bibliografia.html