Otsikko
Haluaisin lukea kuvauksen Marathonin taistelusta suomeksi tai englanniksi.

Kysytty

Hei! Haluaisin lukea kuvauksen Marathonin taistelusta suomeksi tai englanniksi. Missä antiikin aikaisessa teoksessa sitä olisi kuvattu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Marathonin taistelu käytiin osana persialaissotia syyskuussa vuonna 409 eaa silloisessa Attikan maakunnassa, Kreikassa. Taistelussa toinen osapuoli oli Persia, toinen (etupäässä) Ateena. (Marathonin taistelu Wikipediassa, viitattu 6.5.2022)

Vaski-kirjastojen kokoelmissa taistelu mainintaan esimerkiksi seuraavissa teoksissa:

Holland, T. & Tuomisto, P. (2007). Persian tuli. Karisto. (linkki)

Herodotos. Historiateos. (1992) 1-2 (3. p.). WSOY. (linkki)

Hanson, V. D. (2005). A war like no other: How the Athenians and Spartans fought the Peloponnesian war. Random House Trade Paperbacks. (linkki)