Haluaisin lukea Kolin kansallispuistoon sijoittuvan romaanin. Löytyykö sellaista?

Kysytty

Haluaisin lukea Kolin kansallispuistoon sijoittuvan romaanin. Löytyykö sellaista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveisiä Lieksasta, Kolin kaupungista!

Vaikka Koli onkin aikojen saatossa innoittanut monia taiteilijoita, niin sangen vähän sinne sijoittuvia romaaneja kuitenkaan löytyy. Muutaman onnistuin kuitenkin löytämään (Finna.fi:ssä Hakuehdot: (Kaikki osumat:koli AND Kaikki osumat:84.2; Aineistotyyppi: Kirja):

Tuo Määttäsen teos sisältää siis kaksi lyhyempää kaunokirjallista tekstiä, joista toinen on nimeltään Koli.

Jos Kolin kaunokirjallisempi kuvaus kiinnostaa, niin vinkkaan vielä muutaman löydön alla.

Juhani Ahon lastu Käynti Kolilla löytyy mm. seuraavasta:

Kolista löytyy myös sarjakuvaa:

Myyttejä ja tarinoita Kolilta:

Lieksalaisen kirjoittajayhdistyksen antologia, jossa on tekstilajeja laidasta laitaan ja inspiraationlähteenä myös Koli:

Tietokirja, mutta käsittelee myös tarinoita Kolista:

Aiemmin mainitsin jo Juhani Ahon, joka on kirjoittanut matkakertomuksia ja lastun Kolilta. Yle Vintin arkistosta löytyy Kohtaamisia Kolilla -teematarina, joka kertoo suomalaisten kansallisromanttisten taiteilijoiden Koli-innostuksesta. Jutussa lukee, että Juhani Aho olisi saanut innoituksensa Panu- ja Juha-romaaneihinsa näissä kansallismaisemissa kulkiessaan. Varsinaisesti ne eivät kuitenkaan sijoitu Kolin vaaramaisemiin. Ne löytyvät esim. tästä kokoomateoksesta: